مدیریت منابع انسانی به چه معناست

مدیریت منابع انسانی به چه معناست

واحد مدیریت منابع انسانی، از میان وظایف مختلف مدیریتی، مسئولیت کلیه فعالیت‌ها و خط مشی‌های مربوط به کارکنان سازمان را بر عهده دارد. به طور دقیق‌تر: جذب همکاران جدید، آموزش همکاران، ارزیابی عملکرد کارکنان و پاداش دادن به آنها و به طور خلاصه ایجاد محیطی سالم و منصفانه برای کارکنان.

تعریف منابع انسانی:

منابع انسانی افرادی هستند که در شغل‌های یک سازمان کار می‌کنند تا محصولات یا خدمات آن سازمان را آماده و تولید کنند.

در هر سازمان علاوه بر منابع مالی و منابع فیزیکی، منابع انسانی هم وجود دارد. منابع انسانی افرادی هستند که در آن سازمان کار می‌کنند.

هدف بحث منابع انسانی این است که از کارکنان یک سازمان افرادی پرولع و پرانگیزه بسازد و از مدیران هم افرادی با عقیده و افکار جدید و توانا در استفاده از راهکارهای جدید برای بهتر پیش بردن کارها شکل دهد.

منابع انسانی مهم ترین بخش در ساختار یک سازمان است. اگر این بحث وجود نداشته باشد کسب و کار های کوچک و بزرگ سقوط کرده و از کار می ایستند.

تمام دستورالعمل‌ها و توصیه‌ها و فرایندها و مکانیزم‌ها و بخش‌نامه‌ها و استخدام و اخراج و اعطای پاداش و ارزیابی و هر آنچه که زیر چتر مدیریت منابع انسانی مطرح می‌شود، به صورت نانوشته، مفروضات بالا را در خود دارد.

در غیر این صورت، واحد مدیریت منابع انسانی – همچنانکه در ابتدای این مطلب گفتیم – نقشی کمرنگ و ستادی، در حد واحد حضور و غیاب پرسنل را به خود اختصاص خواهد داد.

شاید بتوان گفت موارد زیر، بخشی از وظایف کلیدی واحد مدیریت منابع انسانی است:

  • بهبود کیفیت زندگی کاری کارکنان و ارتقاء کیفیت روابط انسانی در سازمان
  • ایجاد حس امنیت شغلی برای همکاران شایسته و توانمند
  • تدوین شاخص های عملکردی و عملیاتی مرتبط با منابع انسانی
  • برنامه ریزی برای ارزیابی عملکرد کارکنان و حصول اطمینان از استقرار نظام ارزیابی عملکرد
  • تفسیر آیین نامه ها و قوانین اداری و ستادی سازمان
  • مدیریت فرایند استعفا و ترک سازمان
  • استقرار و توسعه سیستم اطلاعات مدیریت منابع انسانی (برای سازمان‌های متوسط و بزرگ)
  • کمک به استفاده بهینه و مدیریت استراتژیک منابع انسانی
  • مدیریت فرایند جذب نیروی انسانی (شامل برنامه ریزی نیروی انسانی، تأمین منابع انسانی، گزینش، استخدام و تثبیت آن‌ها در سازمان)
  • شناخت و مدیریت فرهنگ سازمانی
  • همسوسازی کارکنان جدید با سازمان و فرهنگ سازمانی
  • طراحی شغل و غنی سازی شغلی
  • تجزیه و تحلیل شغل و طراحی نظام حقوق و دستمزد و جبران خدمات کارکنان
  • آموزش کارکنان و تلاش برای ارتقای دانش و مهارت آنان
  • حفظ و تقویت انگیزه کارکنان

برنامه ریزی نیروی انسانی و کارمندیابی

یکی از وظایف بخش مدیریت منابع انسانی، همانطور که پیش از این نیز ذکر شد، برنامه ریزی نیروی کار برای گماردن افراد در پست های خالی می باشد که این کار براساس پیش بینی های زیر تدوین و اجرا می شود.

 پیش بینی و شناسایی پست و یا پست هایی که احتمالا خالی از نیرو شود

 یافتن نیروی مناسب برای بخش مورد نظر که می تواند از بخش داخلی سازمان تامین و یا از داوطلبان خارجی جذب و تامین شود.

در مورد اول چندین روش وجود دارد به طور مثال می توان با بررسی و تجزیه و تحلیل روند استخدام شرکت در سال های اخیر نیازهای آینده شرکت را مورد برسی قرار داد، همچنین می توان بر اساس عامل فروش نیز نیروی لازم جهت بخش مورد نظر را تعیین کرد. با بررسی موارد فوق می توان به نیاز و عدم نیاز جهت استخدام نیروی جدید پی برد. پس از تحلیل این بخش نوبت به تامین نیرو می رسد که می تواند از افراد داخلی و یا خارج از شرکت استفاده نمود.

آموزش و توسعه نیروی انسانی سازمان

پس از کارمندیابی و استخدام، گام بعدی توجیه و طی شدن فرآیند آموزش کارمندان جدید است. در توجیه کارکنان، به افراد اطلاعات لازم جهت انجام دادن کار و همچنین قوانین و مقررات شرکت داده می شود. در جهت توجیه کارکنان برنامه های گوناگونی به اجرا در می آید که ممکن است بسیار ساده و غیر رسمی و یا رسمی و طولانی باشند به اجرا در بیاد. همچنین سایر اطلاعاتی همچون مزایای کارکنان، کار روزانه افراد و مرخصی ها، کار واحد، دایره و سازمان و همچنین قوانین و مقررات ایمنی به کارکنان جدید داده می شود.  این کار توسط متخصص منابع انسانی انجام می شود.

مقصود از آموزش، روش هایی است که بدان وسیله مهارت های لازم برای انجام کارها به افراد تازه وارد آموزش داده می شود، امروزه از آنجاییکه معمولا افراد به صورت تیمی امور و کارها را انجام می دهند لذا آموزش از اجزا غیرقابل چشم پوشی است.

فرآیند آموزش نیروهای جدید شامل 5 مرحله می باشد

  1. تجزیه و تحلیل نیازها: برای انجام کار مورد نظر می بایست مهارت های لازم مشخص گردد . همچنین با بررسی افراد از توانایی تطابق افراد با برنامه، سطح آموزش اطمینان حاصل کرد.
  2. طرح آموزش، موضوعات آموزشی، روش ها و شرح مطالب را می بایست تعیین و تنظیم نمود و چارچوب و برنامه ای مشخص جهت آموزش تدوین نمود.
  3. معتبر بودن مطالب آموزشی، برنامه آموزشی باید توسط افراد کارآزموده در حوزه مورد نظر بررسی و تایید شده و در موارد لازم تجدید نظر گردد.
  4. اجرا، در کارگاه ها و مکان مناسب می باست آموزش ها به افراد داده شود.
  5. ارزیابی عملکرد، در انتها می بایست عملکرد افراد مورد بررسی قرار گرفته شود.

رئوس مطالب مرتبط با مدیریت منابع انسانی به شرح ذیل است:

مهارت کار تیمی:

شامل مباحثی از قبیل علت شکست فعالیت‌های تیمی، مدلهای تقسیم نقش در تیم، مراحل رشد تیم، روشهای افزایش شانس موفقیت در فعالیتهای تیمی

مذاکره در سازمان:

شامل مباحث متعدد از جمله برنامه ریزی برای مذاکره، ذی نفعان مذاکره، اصول مذاکره موفق، مواجهه با کسانی که رفتارهای خشونت آمیز و تهاجمی دارند، هنر نه گفتن، سکوت در مذاکره و مهارتهای کلامی در مذاکره.

مدیریت رفتار سازمانی:

شامل مباحثی از قبیل نگرش کارکنان، رضایت شغلی، شخصیت شناسی همکاران، رفتارهای نادرست سازمانی، همکاران خودشیفته، سایکوپات و ماکیاولیست و مدیریت احساسات در محیط کار.

مدیریت تعارض در محیط کار:

شامل مباحثی مانند انواع تعارض، سبکهای مختلف رفتاری در تعارض، حکمیت، میانجی گری و مهارتهای ارتباطی مرتبط با تعارض

نویسنده : صالح مختاری

 

دیگر مقالات

کوچ صالح مختاری

 

محصولات کوچ صالح مختاری

 

کوچ پرسونال برند

شمال واقعی من کجاست؟

8,000,000 تومان

کوچ پرسونال برند

کوچینگ برند شخصی

50,000,000 تومان

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

این سایت از کوکی ها استفاده می کند تا تجربه مرور بهتری را به شما ارائه دهد. با مرور این وب سایت ، شما با استفاده از کوکی ها موافقت می کنید.