کوچینگ چه چیزی هست و چه چیزی نیست؟

کوچینگ چه چیزی هست و چه چیزی نیست؟

کوچینگ چه چیزی هست و چه چیزی نیست؟
منتورینگ(Mentoring)، کوچینگ نیست اگرچه شباهت های زیادی بین آنها وجود دارد.
مانند کوچینگ ، منتورینگ نیز می تواند رسمی یا غیر رسمی باشد. مانند کوچینگ ، منتورینگ نیز با احترام و خرد انجام می شود و توسط شخص دیگر ارزش گذاری می شود. اما برخلاف کوچینگ ، منتورها، مشاوره و راه حل ارائه می دهند و آنچه را که فکر می کنند شخص مقابل باید انجام دهد بیان می کنند.

مشاوره (Counseling)کوچینگ نیست. برخلاف کوچینگ ، مشاوره بر موضوعات گذشته تمرکز دارد و در زمان حال به پایان می رسد. کلمات کلیدی مشاوره عبارتند از: “اقدامات انضباطی ، مشکلات شخصی و گذشته به حال”. بنابراین اگر متوجه شدید با مراجعین در مورد مسائل شخصی شان مکالمه ای عمیق دارید و سعی در ارائه راهنمایی دارید ، احتمالا شما در حال کوچینگ نباشید ، و بلکه در حال مشاوره آنها هستید.

آموزش دادن(Training) متفاوت از کوچینگ است. یک مربی آموزشی بیان می کند و شرح می دهد. غالباً این یک سناریو از یک به بسیاری است و مربی مجوز دارد که به طور کامل به صورت زبانی تجویز کند و در اقدامات خود راهنمایی کند. کلمات کلیدی “می گوید و توضیح می دهد” …

در جایگاه کوچینگ توصیه ای ارائه نمی شود. وقت زیادی را صرف مرور گذشته نمی شود. متکی بر جریان یک طرفه گفتن و آموزش نیست.

کوچینگ چه چیزی هست و چه چیزی نیست؟

در کوچینگ زندگی ، تجارت و اجرایی، همه:
الف) در زمان حال شروع می شوند (نه گذشته)
ب) از تکنیک های قدرتمند گوش دادن و سؤال کردن استفاده می شود تا بفهمند مشتری در حال حاضر کجاست و می خواهد به کجا برسد به گونه ای که مراجعین خود تعیین می کنند که چگونه به آنجا می رسند.
ج) بر اساس این فلسفه شکل گرفته شده است که مراجعین شما قبلاً پاسخ اکثر چالش های خود را می دانند اما اعتماد به نفس و بینش لازم برای حمایت نظر و اقدام خود را ندارند.
د) روی آزاد کردن خرد درونی مراجعین متمرکز می شوند تا آنها بتوانند مشکلات خود را با اطمینان حل کنند.
کوچ های تجاری ، اجرایی و زندگی همه می دانند که در اکثر شرایط ، مراجعین آنها یا قبل از این نیز مشکل مشابهی را تجربه کرده اند و یا شخص و یا اشخاص دیگری را می شناسند که توانایی این را داشته باشد تا گزینه های مختلفی را خلق کنند و راه حلی را با کمی راهنمایی انتخاب کنند.

وظیفه کوچ ها ارائه راه حل یا ارائه مشاوره نیست (آنطور که یک منتور انجام می دهد) بلکه سؤال کردن از شخص مراجع برای کمک به آنها برای یافتن و استفاده از فرصت ها برای خودشان می باشد تا آنها توانایی خود را برای یافتن راه حل های خاص خود توسعه دهند.
جای تعجب است که چگونه چند سوال راهنمایی کننده ی سریع می توانند به دیگران در مسیر کمک کنند تا فرصتهای اطراف خود را ببینند و به آنها اعتماد به نفس و بینشی برای کشف آنها بدهد.
اطلاعات جمع آوری شده از مقاله ای است که توسط کوچ اجرایی خانم جولیت رابرتسون www.howtocoachyourstaff.com.au گردآوری شده است.
برگردان به فارسی: شیرین مرادخانی
منبع: http://icf-li.org

این سایت از کوکی ها استفاده می کند تا تجربه مرور بهتری را به شما ارائه دهد. با مرور این وب سایت ، شما با استفاده از کوکی ها موافقت می کنید.