Increase-human-resource-productivity

راه‌های افزایش بهره‌وری نیروی انسانی

در یک سازمان، نقش نیروی انسانی همانند نقش فرزندان برای یک خانواده است. همه خانواده‌ها دوست دارند فرزندانی موفق داشته باشند، اما در بعضی مواقع این خواسته محقق نمی‌شود.

آنها ادعا می‌کنند که تمامی امکانات لازم برای پیشرفت و موفقیت فرزندانشان را فراهم کرده اند، درصورتی که شاید در این مورد اشتباه کرده و خودشان هم نمی‌دانند.

در ادامه به 7 تا از راهکارهای بالابردن بهره‌وری نیروی انسانی خواهیم پرداخت.

1.شناسایی نیازها

برای اینکه بدانیم در سازمان ما، برای افزایش بهره‌وری نیروی انسانی کدام زمینه‎‌ها اولویت دارند، باید بدانیم مشکل و نیاز کار ما کجاست؟

مدیر یک کسب و کار باید نیازها ، مشکلات و ضعف کار را تشخیص داده و سپس به بررسی این بپردازد که:

  • آیا کسی را برای برطرف کردن این ضعف دارم؟
  • چه کسی توانایی بیشتری در این زمینه دارد؟
  • چه کسی علاقه بیشتری به این زمینه دارد؟

ممکن است دیده باشید که به دلیل بحرانی پیش آمده در یک سازمان، یک کارمند معمولی در زمانی کوتاه مثلا چند ساعت به جای مدیر کار می‌کند و بقیه را با توانایی اش شگفت زده می‌کند.

اینجاست که توانایی های افراد خودش را نشان می‌دهد. هر سازمانی برای پیشرفت بیشتر، باید  از تمامی توانایی نیروی انسانی خود بهره ببرد.

2.استخدام درست

آقای جان مکسول در کتاب پرورش کارمندان می‌گوید:

گران ترین کارکنان شما آنها نیستند که حقوق بالایی دارند؛ بلکه آنهایی هستند که غیرمولد اند

جان مکسول

این یعنی سازمان ما باید کارمندان مولد داشته باشد؛ این در حالی‌ است که بسیاری از مدیران توانایی استخدام درست کارمند را ندارند و یا اهمیتی به این مقوله نمی‌دهند.

برای مثال، اگر شما مربی یک تیم پینگ پونگ باشید، آیا درست است که فردی با حرفه بدمینتون را عضو تیم خود کنید؟

ممکن است برایتان خنده دار به نظر بیاید، اما واقعا در بعضی از شرکت ها وضع به همین منوال است.

در استخدام افراد باید به چند نکته توجه داشته باشیم:

  • اول اینکه به گذشته آن شخص توجه کنیم نه قول هایی که برای آینده می‌دهد(رزومه کاری).
  • دوم اینکه بر اساس نیاز ما فرد بهتر است درونگرا باشد یا برونگرا؟
  • سومین موضوع این است که دلیل ترک کار قبلی او چه چیزی بوده؟
  • و مسئله چهارم این است که هیچگاه به دلیل کمبود زمان سریعا به استخدام بدون فکر نپردازید.

مثلا در شغل هایی مانند فروشندگی، بهتر است شخص برونگرا باشد. حتی اگر فروشنده درونگرا بعد از مدتی به خوبی عمل کند، هزینه‌های آموزش او گران تر تمام خواهد شد.

و یا مثلا برای شغل حسابداری افراد درونگرا بهتر عمل می‌کنند.

بنابراین برای استخدام شناختن تیپ شخصیتی و اخلاقی افراد بسیار مهم است.

انواع مدل‌هایی که نیروها می‌توانند در یک جایگاه قرار بگیرند:

  1. نیروی نادرست در جایگاه نادرست: باعث پس رفت خواهد شد.
  2. نیروی نامناسب در جایگاه مناسب: موجب نا امیدی خواهد شد.
  3. نیروی مناسب در جایگاه نامناسب: باعث گیجی و سردرگمی خواهد شد.
  4. نیروی مناسب در جایگاه مناسب: منجر به افزایش بهره وری کل سازمان خواهد شد.

پس به استخدام و پرورش کارکنان خود بسیار اهمیت دهید، زیرا که اهمیت به این موضوع در آینده و بهره‌وری سازمان شما تاثیر مستقیم خواهد داشت.

3.مدل آموزش درست

تقریبا بیشتر مدیران اهمیتی به توسعه و آموزش کارمندان‌شان ندارند. آموزش کارمندان عامل بسیار مهمی در پیشرفت یک سازمان است.

باید بدانید که وقتی چیزی را از کارمندنتان می‌خواهید، ابتدا خودتان باید آن را انجام بدهید؛ مثلا اگر از کارمندانتان می‌خواهید که افرادی منظم و سروقت باشد اما خودتان هر روز یک ساعت دیر سرکار می‌رسید، بسیار غیرمنطقی است!

پیش از کارمندتان، به فکر توسعه خودتان باشید و سپس برای توسعه حرفه ای و فردی کارمندان برنامه ریزی کنید.

در آموزش باید بدانیم:

  • یادگیری چه فایده ای برای کارمند دارد؟
  • روند آموزش آنها را با تاثیر پذیری در کاری که انجام می‌دهند بررسی کنیم.
  • آموزش های تخصصی به صورت پروژه محور و عملی باشد.
  • بین جلسات آموزش وقفه نیفتد و به صورت مستمر انجام شود.

جالب است بدانید، افراد اگر چیزی را بشنوند 10% یادگیری در مغزشان اتفاق می‌افتد؛ اگر ببینند یادگیری 50% خواهد بود؛ اگر خودشان بصورت عملی آن را انجام دهند، 70% یادگیری حاصل خواهد شد و اگر همه این موارد باهم انجام شود، یادگیری 90% خواهد بود.

4.انگیزه

معمولا پرداخت حقوق برای کارمندان خود، انگیزه است. اما صاحبان کسب و کار می‌توانند با کارهایی مثل:

  • تشویق گفتاری یا مالی
  • ترفیع شغل برای کارمندان نمونه
  • تبعیض بین کارمندان بر اساس نوع عملکرد
  • چالش در کار
  • گردهمایی همراه با تفریح
  • حضور منظم در جلسات
  • توجه و اجازه برای دیده شدن

به کارمندان خود انگیزه برای ادامه بهتر و پرانرژی تر کار بپردازند.

5.دادن اختیار و ابزار

اگر از کارمندمان می‌خواهیم مسئولیتی را به درستی انجام دهد، باید اختیارات لازم را به او بدهید تا بتواند بطورکامل به انجام وظیفه بپردازد.

همچنین باید امکانات و محیطی مناسب در اختیار او قرار دهیم تا با آرامش خاطر کار را به انجام برساند.

مثلا اگر حسابدار استخدام می‌کنیم، باید محیطی کاملا آرام ، همراه امکانات لازم مثل ماشین حساب، کاغذ، کمد بایگانی ، میز و صندلی راحت و … در اختیار او قرار دهیم.

ممکن است مدیران گاهی به کارمند خود وظیفه ای محول کنند، اما به او اختیار کافی برای انجام آن را ندهند؛ در این صورت آن کارمند حتی اگر توانایی زیادی در انجام کار داشته باشد، کار را به خوبی نخواهد توانست انجام دهد.

اجازه بدهید کارمندتان کار را بطور کلی با اختیار خودش انجام دهد، در آخر اگر مشکلی یا اشتباه کوچکی وجود داشت آن را بررسی و رفع کنید.

اینکه کارکنان شما بتوانند در آرامش کامل به انجام کاری که به آنها محول شده بپردازند، باعث افزایش بهره‌وری نیروی انسانی شما خواهد شد.

مادر ترزا در این خصوص جمله خوبی می‌گوید:

کاری که شما انجام می‌دهید را من نمی‌توانم انجام دهم ؛ و کاری را که من انجام می‌دهم را شما نمی‌توانید انجام دهید، من و شما باهم چه کارها که در کنارهم می‌توانیم انجام دهیم.

مادر ترزا

6.تعهد داشتن به جای علاقه

باید بدانید که تفاوت بسیار زیادی بین علاقه و تعهد است. شما وقتی به کاری علاقه دارید، هر زمان که دلتان بخواهد انجامش می‌دهید و از آن لذت می‌برید.

اما اگر برای انجام کاری تعهد داشته باشید، هیچ عذری برای انجام ندادن آن وجود نخواهد داشت.

باید به خودمان و کارمندانمان بیاموزیم که تعهد به انجام کار در زمان مشخص داشته باشیم و عادت کنیم به اینکه نتیجه محور باشند.

به این منظور، مهم است که تمامی وظایف به‌صورت مکتوب شده به هر کارمند داده شده و فرآیند کاری که باید انجام شود نیز لحاظ شده باشند.

این کارها مانند مکتوب کردن فرآیند و ارائه وظایف منحصر هر شخص ، باعث افزایش بهره‌وری نیروی انسانی سازمان خواهد شد.

7.امنیت شغلی کارمندان

یکی از مسائلی که باعث کاهش بهره‌وری کارکنان می‌شود، ترس از نداشتن امنیت شغلی است.

کارهایی از قبیل:

  • تصمیم‌گیری در لحظه و بدون فکر
  • متعهد نماندن بر روی قول ها
  • پرداخت نکردن به موقع حقوق
  • تغییرات مکرر و دائم و سلیقه ای در کار
  • اخراج و استخدام لحظه ای

البته لازم به ذکر است که اخراج لحظه‌ای درصورتی بد است که شما بر سر مسائلی مانند بی نظمی که آن هم خیلی کم در حد یک الی دوبار اتفاق افتاده، با کارمند مشاجره کنید و اقدام به اخراج کنید.

این باعث می‌شود کارمندان دیگر هم دائما ترس از این داشته باشند که در یک لحظه اخراج شوند؛ و این باعث کاهش بهره‌وری آنها خواهد شد.

اما در شرایطی که خط قرمزهای سازمان زیر پا گذاشته شوند، مثل دروغ گفتن و یا دزدی ، اخراج در لحظه بهترین کار خواهد بود، حتی اگر شخص این کار را برای بار اول انجام داده باشد.

اینطور به کارمندان نشان خواهید داد که در سازمانتان کسی را که از خط قرمزهای اخلاقی و .. بگذرد نمی‌خواهید.

به اشتراک بگذارید

اشتراک گذاری در facebook
اشتراک گذاری در twitter
اشتراک گذاری در linkedin
اشتراک گذاری در whatsapp
اشتراک گذاری در telegram
رزرو رایگان جلسه کوچینگ

برای آشنایی بیشتر با کوچ و کوچینگ یک جلسه رایگان با کوچ مرتبط با مسئله‌تان رزرو نمایید. علاوه بر آشنایی با کوچینگ، کوچ مسیر رسیدن به هدف مطلوب با کوچینگ را برای شما بیان خواهد نمود.

بهانه تراشی یا کاهلی

بعضی از افرادِ جامعه در هر موقعیتی که هستند ، ناخودآگاه عادت کرده اند به بهانه تراشی و توجیه آوردن برای کاهلیِ خود در کارهای

کوچینگ گروهی
کوچینگ گروهی چیست

کوچینگ گروهی برای رشد کسب و کارهاست و همینطور برای خیلی از موارد دیگری مانند لایف کوچینگ، کوچینگ سلامتی و … نیز استفاده می گردد.

عضویت در خبرنامه ایمیلی

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

فهرست مطالب

جلسه رایگان کوچینگ

برای دریافت جلسه رایگان کوچینگ فرم ذیل را تکمیل نمایید.