ارزش یک بازخورد موثر

[تعداد: 2    میانگین: 5/5]

ارزش یک بازخورد موثر

یکی از مهمترین ابزار های رهبری و ارتباط موثر ، دادن بازخورد می باشد. یک بازخورد هوشمندانه و به موقع تاثیر بسیار زیادی در فرد یا افراد مقابل شما میگذارد. گاهی بازخورد ها باعث ایجاد حالت تدافعی در فرد شده و تاثیر مخرب دارند و باید به این سطح از آگاهی برسیم که بدانیم بازخورد ما چه تاثیری در افراد میگذارد. نکات زیادی درباره بازخورد گفته شده که خلاصه جمع بندی شده آن در زیر آمده که امید است بتوانید با عمل به آنها عملکرد خود را در این زمینه ارتقا دهید.

۱- مختصر و مفید باشید

بازخورد باید در عین خلاصه بودن تاثیر گذار باشد. بعنوان مثال بجای اینکه بگویید “ایده خوبی است” بگویید ” ایده تان بر اساس جوانبی که دیده اید ، تمرکزی که رویش گذاشتید ، نو آوری و مزیت های آن بسیار مفید و موثر است و بنظرم بعنوان یک ایده نو عالی است” باید بازخورد شما آنچه را که شما میخواهید آن را در افراد ببینید به او نشان دهد. یک بازخورد کلی و سطحی فقط بصورت لحظه ای شاید یک حس خوب در فرد ایجاد کند و به ایجاد انگیزه و رقبت برای فرد کمک نمیکند.

۲- تمرکز کنید

در زمان جلسه فکر و ذهن خود را روی حرف های طرف مقابل معطوف کنید و روی حالت بدن و نوع بیان او تمرکز کنید و سعی کنید هیچ مولفه دیگری ذهن شما را درگیر نکرده باشد تا با تمام توجه و تمرکز بتوانید آنچه را مراجعه کننده و مخاطب تان میگوید دریافت کنید.

۳- صادق باشید

بازخورد صادقانه و با قصد کمک بیشترین تاثیر را دارد و هرگونه منظور و دلیل و هدف دیگری غیر از صداقت و کمک در پشت بازخورد باشد عموما از پشت حرف ما توسط فرد دیده شده و تاثیر بسیار بدی در فرد میگذارد. همیشه در هنگام دادن بازخورد به این نکته توجه کنید که آیا کمکی به فرد میکند و آیا صادقانه است یا خیر

۴-  اجازه بگیرید

هر زمان که لازم دیدید بازخورد دهید پیش از آن از فرد اجازه بگیرید و بگویید ” مایلم در مورد این موضوع به شما بازخورد بدهم، اجازه دارم؟” این کار به فرد مقابل حس خوب تر و کنترل بیشتری بر موضوع میدهد.

۵- عجله نکنید

برای دادن بازخورد هیچوقت عجله نکنید. صبر کنید تا مراجعه کننده با زمان کامل و در نهایت آرامش موضوع خود را بیان کند و هیچگاه صحبت های افراد را برای دادن بازخورد قطع نکنید. اگر بازخوردی در حین صحبت ها به ذهن تان رسید آن را یادداشت کنید و پس از آنکه صحبت ایشان به اتمام رسید با کسب اجازه بازخورد خود را ارائه دهید.

۶-   سوال کنید

یک بازخورد مناسب بصورت سوالی بیان می شود . بعنوان مثال بجای اینکه بگویید ” راه های دیگری برای ارتباط برقرار کردن وجود داشت چرا آنها را چک نکردی؟” بپرسید ” به نظر تان راه های دیگری برای ارتباط وجود دارد که بتوانید از طریق آنها اقدام کنید؟”

۷-   اجباری به دادن بازخورد ندارید

اگر حس کردید که باید بازخوردی به فرد مراجعه کننده بدهید اما بازخوردی به ذهن تان نمی رسد نباید در لحظه در حال ساختن یک بازخورد باشید و در واقع اگر تجربه ، تخصص ، خاطره و یا اطلاعاتی که خاص و ویژه بوده و  میتواند به فرد کمک کند در حول محور موضوع در حال بیان دارید می توانید با دادن بازخورد به فرد مقابل و روند گفتگو کمک کنید. در غیر اینصورت شما تنها در حال فکر کردن بلند بلند هستید. به عبارت دیگر هرگز در خصوص موضوعی که تخصص و اطلاعات کافی ندارید نظر و بازخورد ندهید.

۸-   قدردانی و تشکر

یکی از بخش های مهم بازخورد قدردانی و تشکر است. هر زمان که حس کردید فرد مقابل توانمند و ارزشمند ظاهر شده و فکر و یا عملکرد خوب و ارزشمندی داشته به موقع از او قدردانی کنید و بعنوان یک نکته مثبت به او بازخورد دهید.

 

کاوه روحانی

Latest posts by کاوه روحانی (see all)

آیا علاقه مند به مطالعه بیشتر هستید:   سبکهای کوچینگ - محمدرضا ترابیان اصفهانی

    کامنت

  1. محمد حسن کارگر
    نوامبر 25, 2019

    بسیا ر کامل و مختصر بود و به راحتی قابل فهم و استفاده . ممنون بابت این پست

    پاسخ

نظر کاربران

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

شما به اینترنت متصل نیستید