تدوین استراتژی سازمان

مراحل تدوین استراتژی سازمان

برای تدوین استراتژی سازمان باید تمامی عوامل خارجی و داخلی و محیطی که بر کسب و کارتان تاثیرگذارند را بررسی کنید و در نظر داشته باشید.

زمانی که این درک کامل را داشته باشید، مزیت های خود نسبت به دیگران را به راحتی شناخته و تصمیمات بهتر و آگاهانه تری خواهید گرفت.

اگر می‌خواهید به موفقیت دست پیدا کنید، باید تمامی جوانب مانند استعدادها و توانایی ها و منابع و اهداف و … را در نظر گرفته و برای رسیدن به هدف برنامه مشخصی داشته باشید.

نداشتن برنامه باعث روبه‌رو شدن با مشکلات و مسائل از پیش برنامه‌ریزی نشده و در نهایت شکست شما خواهد شد.

برای اینکه برنامه و استراتژی کسب و کارتان را طراحی کنید ابتدا باهم به بررسی رویکردهای متفاوتی که استراتژی دارد خواهیم پرداخت.

کاملا واضح است که اهداف یک تیم یا شرکت خصوصی با سازمان‌های دولتی و غیرانتفاعی بسیار متفاوت است. اهداف یک کسب و کار می‌تواند سود بیشتر باشد، دیگری جلب اعتماد مشتری و به همین صورت سازمان‌های مختلف اهداف متفاوتی دارند.

اهداف یک سازمان بسته به وسعت کار و یا مسائل دیگر می‌توانند به صورت زیر باشند:

  • سود بیشتر
  • بدست آوردن درصد بیشتری از سهم بازار
  • افزایش رضایت مشتری و افزایش حامیان و طرفداران محصول
  • عملیاتی کردن یک پروژه با بودجه ای کمتر از حد پیش بینی شده

فرآیند خلق یک استراتژی شامل 3 مرحله می‌باشد:

  1. تحلیل شرایط و حوزه ای که در آن فعالیت می‌کنید.
  2. شناسایی انتخاب های استراتژیک
  3. ارزیابی و گزینش بهترین انتخاب ها

اکنون به جزئیات بیشتری از این سه مرحله خواهیم پرداخت و ابزارهای مفید برای تدوین استراتژی را به شما معرفی خواهیم کرد.

1. تحلیل محیط و حوزه کاری

در این مرحله پس از اینکه مطمئن شدید درک کاملی از خود و محیط تان دارید، به انجام امور زیر بپردازید:

سازمان خود را تحلیل کنید:

ابتدا باید به بررسی تمامی نقاط قوت ، ضعف ، مسئولیت ها و توانایی ها  بپردازید. اگر در استراتژی سعی کنید نقاط قوت را تقویت و نقاط ضعف را پوشش داده و از بین ببرید، راه دست یافتن به اهداف بسیار آسان تر خواهد شد. برای شناخت نقاط قوت و ضعف ماتریس SWOT بسیار کمک کننده خواهد بود.

همچنین اگر بتوانید قابلیت های اصلی خود و سازمان تان را پیدا کنید و از آن به عنوان یک تمایز نسبت به رقبا استفاده کنید بسیار عالی است.

محیط خود را تحلیل کنید:

حال باید به تحلیل محیط عملیاتی خود پرداخته و تغییراتی که احتمال دارد در آینده ایجاد شود را بررسی و ارزیابی کنید.

به این فکر کنید که آیا در آینده فرصت های بهتر و محیط عملیاتی بزرگتر و قدرتمندتری امکان دارد ایجاد شود؟ سناریو هایی که ممکن است در آینده کسب و کار شما داشته باشد چیست؟

 اگر همان ابتدا به تمامی اینها فکر نکنید و استراتژی را تعیین کنید بعدا یا ایجاد تغییرات پیش بینی نشده هزینه ها و خسارت زیادی به شما وارد خواهد شد.

ابزارهایی که برای تحلیل محیط بسیار برایتان کارآمد خواهد بود شامل تحلیل PEST و پنج نیروی رقابتی پورتر می‌شود.

این تحلیل ها به شما خواهد گفت که اگر در آینده در محیط عملیاتی بزرگتری قرار بگیرید، چه قدرت ها و فرصت های بهتری به دست خواهید آورد و چه مشکلات و چالش هایی خواهید داشت.

مشتریان و ذینفعان شرکت خود را تحلیل کنید:

می‌دانید که استراتژی به شما چگونگی رسیدن به موفقیت را می‌گوید؛ اما موضوع مهم‌تر از آن این است که موفقیت شما در گرو رضایت مشتری تان است.

اگر یک سازمان خصوصی هستید باید تمامی تلاش‌تان را به کار بگیرید تا مشتریان را راضی نگه‌دارید، و اگر یک سازمان دولتی یا غیرانتفاعی هستید نیز ذینفعانی دارید که باید رضایتشان جلب شود.

بنابراین وقتی استراتژی را تدوین می‌کنید، باید نیازهای مشتری و ذینفعان را هم در نظر بگیرید.

در نظر گرفتن نیازهای این دو گروه یعنی کاملا بررسی کنید که مشتری چه چیزی می‌خواهد؟

چه چیزی رضایت او را جلب می‌کند؟ و همچنین ذینفعان، که نقش کلیدی برای دستیابی شما به موفقیت دارند، چه نیازهایی دارند؟ با در نظر گرفتن ترجیحات این دو گروه می‌توانید استراتژی خود را بهتر تدوین کنید.

رقبای خود را تحلیل کنید:

در یک سازمان شما باید به این درک برسید که محصولی که شما تولید می‌کنید نسبت به رقبا چه مزیتی دارد؟ در نبود محصول شما مردم از چه جایگزینی استفاده می‌کنند؟ راهیابی به بازار چقدر سخت خواهد بود؟ مشتریان چگونه جذب خواهند شد؟

در این قسمت تمامی رقبا بر سر بدست آوردن منابع مالی با شما به رقابت خواهند پرداخت. شما باید ثابت کنید ارزشی به مشتری ارائه می‌کنید که نسبت به رقبا متمایز است.

2. شناسایی گزینه‌های استراتژیک

در مرحله قبل به درک کاملی از خود و محیط داخلی و خارجی رسیدید. حال در این مرحله باید به مسائل متفاوتی فکر کنید که به شما در رسیدن به مزیت رقابتی کمک خواهند کرد. در زیر به شما چند فعالیت پایه ای که می‌تواند در این تصمیم گیری ها به شما کمک کند معرفی خواهیم کرد.

طوفان فکری:

در بیانیه ماموریت سازمان، جلسات طوفان فکری را مشخص کنید. این ابزار به ایجاد خلاقیت در راه اندازی پروژه هایی که موجب مزیت رقابتی شما نسبت به رقبایتان می‌شود کمک خواهد کرد.

حل مسائل:

اگر مشکل شما این است که نمی‌توانید به اهدافتان دست پیدا کنید، در این مرحله باید از خودتان بپرسید راه حل این مسئله چیست؟

اگر کلا در حوزه کاری شما مشکلی وجود دارد که تا به حال حل نشده، فرصت بسیار خوبی است که شما با حل آن مشکل برای خود مزیت رقابتی بسازید.

3. ارزیابی و گزینش انتخاب‌های استراتژیک

این مرحله که مرحله آخر هم هست، به ارزیابی و بررسی تمامی انتخاب ها و گزینش از بین آن انتخاب ها می‌پردازد.

ارزیابی انتخاب ها:

مطمئنا در این مرحله تمامی کارها و پروژه‌هایی که می‌توانید انجام دهید را مشخص کرده و جلوی روی خود دارید. اکنون در میان آن پروژه ها باید یکی را انتخاب کنید. شما باید تمامی این پروژه ها را یکی یکی بررسی و ارزیابی کرده و تا زمانی که ارزیابی همه آنها تمام نشده قضاوتی نکنید.

آنها را از همه لحاظ مخصوصا از نظر مالی ارزیابی کنید. اگر ارزیابی‌ مالی و غیرمالی در کنار هم انجام شده و سپس به قضاوت بپردازید بسیار موثرتر خواهد بود، زیرا که مسائل مالی در کسب و کار از اهمیت بالایی برخوردارند.

اصلا اجازه ندهید مزایا یا معایبی از چشمتان پنهان بماند زیرا که پس از انتخاب اگر متوجه عیبی در پروژه شوید باعث ایجاد مشکل و اختلال در استراتژی خواهد شد.

به تمامی عواملی مانند نرخ بازگشت سرمایه (ROI) ، ویژگی های درونی و انتزاعی مانند تناسب تیمی و روش مشارکت تیمی توجه کرده و تمامی عوامل را درنظر بگیرید.

انتخاب بهترین مسیر:

اینجا باید از بین تمامی انتخاب ها، بهترین پروژه ها را انتخاب کنیم. فقط حواستان باشد تعداد زیادی پروژه را انتخاب نکنید تا بعدا از لحاظ منابع و وقت و انرژی از آنها برنیایید.

حتما بررسی کنید تا انتخاب هایتان با ماموریت و چشم انداز سازمان همخوانی داشته باشد، درصورت اینکه همخوانی نداشت آن را اصلاح و یا به روزرسانی کنید.

ممکن است به دلیل فشارهای فکری و مشغله مسائلی پیش پا افتاده که باید برای انتخاب رعایت شوند را فراموش کنید؛ بنابراین سعی کنید همه تمرکز حواستان را جمع کنید تا پروژه منتخب نقش خود را در رسیدن به اهداف مشخص به درستی ایفا کند.

نکته ای که لازم به ذکر است این است که ممکن است در بحث گزینش انتخاب منازعات و بحث های زیادی پیش بیاید و بعضی از افراد بخواهند از انتخاب شما جلوگیری کنند؛ شما به عنوان شخصی که بیشتر از هر کسی کسب و کارتان و شرایط خاص به خودتان را درک کرده اید جسارت این را داشته باشید که رویکرد مناسب شرایط خاص خودتان را برای تدوین استراتژی مشخص کنید.

و مرحله آخر که مرحله ای بسیار مهم است، پیاده سازی استراتژی می باشد.

پیاده سازی استراتژی:

اگر این بخش، یعنی عملیاتی کردن پروژه ها و اجرایی کردن آنچه در استراتژی تعیین شده ، به خوبی انجام نشود، نه تنها نتیجه خوبی نخواهد گرفت، بلکه انگار اصلا استراتژی تدوین نشده. متاسفانه بسیاری از افراد در مرحله پیاده سازی، دچار سردرگمی می‌شوند.

برای اینکه این مرحله را به خوبی بگذرانید و پروژه تان را کنترل و مدیریت کنید، در مورد اصول مدیریت پروژه مطالعه کنید.

به اشتراک بگذارید

اشتراک گذاری در facebook
اشتراک گذاری در twitter
اشتراک گذاری در linkedin
اشتراک گذاری در whatsapp
اشتراک گذاری در telegram
رزرو رایگان جلسه کوچینگ

برای آشنایی بیشتر با کوچ و کوچینگ یک جلسه رایگان با کوچ مرتبط با مسئله‌تان رزرو نمایید. علاوه بر آشنایی با کوچینگ، کوچ مسیر رسیدن به هدف مطلوب با کوچینگ را برای شما بیان خواهد نمود.

چگونه یک کوچ مالی شوید
چگونه یک کوچ مالی شوید

کوچ مالی در تلاش است تا به مشتریان خود مبانی مالی شخصی را آموزش دهد تا سواد مالی خود را بسازد. آنها با افرادی که

منحنی تغییر یا تبدیل
منحنی تغییر یا تبدیل خانم کوبلر راس

نیاز به به‌روزرسانی سیستم‌های عملیاتی منجربه تغییرات اجتناب‌ناپذیری در سطح سازمانی می‌شود. وقتی که افراد با تغییر در محل کار خود مواجهه می‌شوند، چه مثبت و چه

عضویت در خبرنامه ایمیلی

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

فهرست مطالب

جلسه رایگان کوچینگ

برای دریافت جلسه رایگان کوچینگ فرم ذیل را تکمیل نمایید.