ارزیابی شخصیت به عنوان محرکی برای برچسب زدن

ارزیابی شخصیت به عنوان محرکی برای برچسب زدن

ارزیابی شخصیت به عنوان محرکی برای برچسب زدن: تصدیق می‌کنیم که ابزارهای ارزیابی معتبری در بازار وجود دارد، مانند پرسشنامه ۳۶۰ درجه، که می‌تواند به رهبران(مراجعین) اطلاعات تشخیصی با ارزش در خصوص نقاط ضعف و قوت آنها ارایه کند. در عین حال، وقتی در کوچینگ نوبت به استفاده از این ابزار ها در ارزیابی‌های شخصیت می‌رسد، با شماری از مشکلات مواحهه می شویم که اعتبار و قابلیت کاربرد آن‌ها را در فرهنگ‌های مختلف زیر سئوال می برد.

برخی از محققان، مانند پروفسور دانشگاه میشیگان فردریک مورگسون و همکاران (۲۰۰۷) و ویراستار ارشد سابق مجله روانشناسی امروز، انی مورفی پل (۲۰۰۴) چالش‌های جدی در رابطه با میزان قابلیت اتکا و اعتبار پیش بینی کنندگی آزمون های شخصیت مطرح کرده‌اند. سایرین ( وان دی وجور و تنزیر،1997) مشکلاتی جدی در رابطه با اعتبار بین فرهنگی این ابزارها را تشریح کرده اند. علاوه بر این، ، زمانی که رهبران(مراجعین) با استفاده از برچسب های تشخیصی توصیف می شوند این ابزارهای ارزیابی پتانسیل زیادی برای سو استفاده سازمانی دارند. شرایطی را مشاهده کرده ایم که در آن ابزارهای ارزیابی شخصیت به عنوان “ابزار توسعه” به رهبران معرفی شده اند، صرفا به این دلیل که پرونده‌های منابع انسانی سازمانی مختومه شود. همچنین از این ابزارها جهت تعین استعداد و شایستگی مدیران اجرایی استفاده شده است تا مناسب بودن فرد برای ارتقا یا جانشینی مورد ارزیابی قرار گیرد. در پایان، شاید موثرترین تاثیر منفی ارزیابی‌های شخصیت این است که از طریق استفاده از آن‌ها، ما به عنوان یک “اسم” به مراجع نگاه می کنیم نه به عنوان یک “فعل” . به عبارت دیگر، ما به مراجع به عنوان یک نهاد تغییر ناپذیر نگاه می‌کنیم که تغییر آن دشوار است. با توجه به تعریف، سازه “شخصیت” نشان‌دهنده یک جنبه اساسی و نسبتاً پایدار هویت انسان است (در غیر این صورت باید قابلیت اطمینان ابزار شخصیت را زیر سوال برد). هنگامی که مراجعان را با استفاده برچسب های خاص توصیف می‌کنیم، و آن برچسب‌ها را از طریق استفاده از آزمون‌های شخصیت تقویت می‌کنیم، در واقع تایید می کنیم که مراجعان همانگونه که ارزیابی می شوند، هستند. اگر ما با این فرض شروع کنیم که شخصیت یک مراجع سخت و غیر قابل تغییر است (بر اساس ارزیابی از طریق آزمون های شخصیت)، پس با استفاده از برچسب زدن به مراجعان ، توجیه قوی برای عدم توانایی تغییر بوجود می آوریم.

 دو طرز تفکر دکتر کارول ویک، استاد روانشناسی دانشگاه استنفورد، طی ۲۰ سال گذشته، تلاش‌های تحقیقاتی خود را بر این متمرکز کرده‌است که نشان دهد مردم تمایل دارند در یکی از دو طرز فکر “کاملا متفاوت” با توجه به نحوه نگرش آن‌ها به هوش یا توانایی‌های دیگر عمل کنند (۲۰۰۶). افرادی که از آنچه دکتر ویک به عنوان یک تفکر “ثابت” یا “نهاد” می نامد پیروی می‌کنند، معتقدند که هوش ذاتی است، و بر این باورند که آن را دارند یا اصولا فاقد آن هستند. در مقابل، افرادی که نسبت به هوش دارای دیدگاه “رشد” یا “افزایش” هستند، هوش را به عنوان یک توانایی قلمداد می کنند که می‌توان با کار، تلاش و چالش آن را افزایش داد. دکتر ویک، همراه با بسیاری از محققان دیگر، نشان داده ‌است که افرادی که یک طرز فکر ثابت دارند از شکست می‌ترسند، زیرا آن‌ را به عنوان بخشی از هوش خود می‌بینند. زمانی که مشکل یادگیری پیش می آید، افرادی که طرز فکر ثابتی دارند تمایل دارند که اشتباهات خود را توجیه کنند و یا تلاش‌های خود را متوقف کنند. در مقابل، افرادی که طرز فکر رشدی دارند، شکست‌ها را به عنوان فرصت‌هایی برای یادگیری و رشد می‌دانند. آنها تمایل دارند تلاش‌هایشان را افزون کنند و احتمال بیشتری دارد که از اشتباهات خود درس بگیرند. مطالعات دکتر ویک نشان می‌دهد طرز تفکر فرد می‌تواند تاثیر عمیقی بر توانایی فرد برای یادگیری و رشد، هم در کلاس درس و هم در کار داشته باشد. اگر ما صرفاً با یک طرز فکر خاص به دنیا آمده بودیم ، هیچ کدام از چیزهایی که در حال بحث در باره آن هستیم برای کوچینگ ارزشمند نمی بود. با این حال، واقعیت این است که شواهد کافی وجود دارد که نشان می دهد در صورت وجود حمایت مناسب، ممکن است افراد طرز تفکر خود را تغییر دهند و خودشان را لایق تغییرات مثبت بدانند . ما صادقانه بر این باوریم که هر بار که تلاش می‌کنیم یک مراجع را بر اساس یک برچسب تشخیصی درون یک کپسول قرار دهیم ، او را به سمت یک طرز تفکر “ثابت” هدایت می کنیم ، با متقاعد کردن او به اینکه او در یک مسیر مشخص قرار دارد.به عبارت دیگر ، ما از زبان استفاده می‌کنیم که مراجع را به سوی این دیدگاه رهنمون کنیم که مشکلات او به طور برگشت‌ناپذیری در مسایلی عمیق و شخصیتی ریشه دارد و تغییر آنها دشوار است. جنبه دیگر این امر نیز درست است، زیرا به عنوان کوچ، یکی از ارزشمندترین چیزهایی که می‌توانیم انجام دهیم این است که به مراجعانمان کمک کنیم تا گذار به طرز تفکر “رشدی” داشته باشند.

 مترجم: بهرام برزگر

به اشتراک بگذارید

اشتراک گذاری در facebook
اشتراک گذاری در twitter
اشتراک گذاری در linkedin
اشتراک گذاری در whatsapp
اشتراک گذاری در telegram
رزرو رایگان جلسه کوچینگ

برای آشنایی بیشتر با کوچ و کوچینگ یک جلسه رایگان با کوچ مرتبط با مسئله‌تان رزرو نمایید. علاوه بر آشنایی با کوچینگ، کوچ مسیر رسیدن به هدف مطلوب با کوچینگ را برای شما بیان خواهد نمود.

ابزارهای کوچینگ
ابزارهای ساده کوچینگ

ابزارهای ساده کوچینگ برای ایجاد محیطی دوست داشتنی برای مشتریان بیشتر کلاینت هایی که با آن ها سروکار دارید، به دنبال فرصت هایی هستند که

عضویت در خبرنامه ایمیلی

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

فهرست مطالب

جلسه رایگان کوچینگ

برای دریافت جلسه رایگان کوچینگ فرم ذیل را تکمیل نمایید.