چگونه شبکه سازی کنیم؟

شبکه سازی رو با عشق یاد بگیریم

شبکه سازی عشق یا نفرت؟

“من از شبکه سازی متنفرم.” ما این را همه وقت از زبان مدیران ، سایر افراد حرفه ای و دانشجویان MBA می شنویم. آنها به ما می گویند که شبکه سازی باعث می‌شود احساس ناراحتی و جعلی بودن کنند. حتی بعضی مواقع احساس بد بودن. اگرچه بعضی از افراد علاقه وافری به آن دارند – یعنی برون گراها که عاشق تعامل اجتماعی هستند و رشد می کنند – به نظر بسیاری بسیاری آن را عملی ساختگی، استثمارگرانه و غیراصولی می دانند.

اما در دنیای امروز ، شبکه سازی یک ضرورت است. مجموعه ای از تحقیقات نشان می دهد که شبکه های حرفه ای منجر به فرصت های شغلی و کاری بیشتر ، دانش گسترده تر و عمیق تر ، ارتقا بیشتر ظرفیت نوآوری ، پیشرفت سریعتر و مقام و اقتدار بیشتر می شود. ایجاد و پرورش روابط حرفه ای همچنین باعث بهبود کیفیت کار و افزایش رضایت شغلی می شود.
به عنوان مثال ،  دانشگاه هاروارد در پژوهشی، هنگامی که 165 وکیل را در یک شرکت بزرگ حقوقی آمریکای شمالی مطالعه کردند ، دریافتند که موفقیت آنها به توانایی آنها در شبکه سازی موثر هم در داخل کشور بستگی دارد (و همکاری بیشتری با مراجعان انتخاب شده داشتند) و هم در خارج (برای ایجاد تجارت در شرکت). کسانی که شبکه سازی را ناپسند می دانستند و از آن اجتناب می کردند ساعات قابل پرداخت کمتری نسبت به همسالان خود داشتند.

1. تمرکز خود را بر یادگیری بگذارید

بیشتر افرادی که غالبا در تمرکز برای ایجاد انگیزه هستند – آنچه روانشناسان از آن به عنوان “ارتقا” “یا” پیشگیری “یاد می کنند. کسانی که در گروه اول هستند، در درجه اول در مورد رشد ، پیشرفت و دستاورد هایی هستند که شبکه سازی می تواند، برای آنها به ارمغان بیاورد ، در حالی که کسانی که در گروه دوم هستند آن را دستاوردی می دانند که به دلایل حرفه ای موظف به شرکت در آن هستند.

در آزمایشات آزمایشگاهی که در ایالات متحده و ایتالیا که دانشگاه هاروارد با دانشجویان دانشگاه و بزرگسالان شاغل انجام دادند و در یک نمونه بیشتر از 174 وکیل در شرکتی که مورد مطالعه قرار دادند، تأثیرات هر دو نوع تفکر را ثبت کردند. افراد متمرکز بر ارتقا شبکه سازی دلیل شدند که آنها می خواستند و با هیجان، کنجکاوی و یک ذهن باز در مورد تمام امکاناتی که ممکن است بروز کنند به این فعالیت نزدیک می شدند. افراد متمرکز بر پیشگیری ، شبکه سازی را یک امر ضروری می دانستند و در حالی که مشغول به کار بودند ، احساس می کردند که تعلق به کار ندارند ، بنابراین این کار را کمتر انجام می دهند و در نتیجه، در جنبه های شغلی خود عملکرد بدتری نسبت به گروه اول داشتند.
خوشبختانه ، همانطور که Carol Dweck از دانشگاه استنفورد در تحقیقات خود مستند کرده است، شما می‌توانید ذهنیت خود را از پیشگیری به ارتقا تغییر دهید ، به طوری که شما شبکه سازی را به عنوان یک فرصت برای کشف و یادگیری به جای یک کار سخت.

کارهای که اجتماعی در محیط کار انجام می شوند را در نظر بگیرید که خود را ملزم به حضور در آن می دانید. می توانید به خود بگویید ، “من از این نوع اتفاقات متنفرم. من مجبور می شوم یک حضور جعلی داشته باشم و لباس مجلسی بپوشم و تظاهر کنم که آن را دوست دارم. ” یا می توانید به خود بگویید ، “چه کسی می داند – می تواند جالب باشد. گاهی اوقات وقتی کمترین انتظار را دارید ، مکالمه ای انجام می دهید که ایده های جدیدی را ارائه می دهد و منجر به تجربیات و فرصت های جدید می شود. “

اگر درون گرا باشید ، البته به راحتی نمی توانید مانند برون گراها ارتباط برقرار کنید. اما همه می توانند با تمرکز بر انگیزه رشد خوبی را در شبکه سازی ایجاد کنند. بر نکات مثبت تمرکز کنید – اینکه چگونه به شما کمک می کند دانش و مهارت های مورد نیاز شغل خود را تقویت کنید – و بعد از آن فعالیت شما بسیار ارزشمندتر به نظر می رسد.

2- علاقه های مشترک خود را بشناسید

گام بعدی برای اینکه راحت تر شبکه سازی کنید این است که ، در مورد چگونگی همسو شدن علایق و اهداف شما با افرادی است که ملاقات می کنید و اینکه چگونه می تواند به شما در ایجاد روابط کاری معنی دار کمک کند، فکر کنید. برایان اوزی از دانشگاه نورث وسترن این را اصل فعالیتهای مشترک می نامد. وی توضیح می دهد: “شبکه های قدرتمند از طریق تعاملات گاه به گاه ساخته نمی شوند بلکه از طریق فعالیت های نسبتاً پرمخاطره ای که شما را با افراد مختلف ارتباط برقرار می کنید ساخته می شود” (به بخش مطالعات متعدد در زمینه روانشناسی اجتماعی نشان داده است که افراد وقتی با یکدیگر در وظایفی که نیاز به مشارکت یکدیگر دارند کار می کنند ، بیشترین همکاری و طولانی ترین ارتباط را دارند. در حقیقت ، تحقیقاتی که هاروارد  (تیزانا) با میگل سوزا لوبو از INSEAD انجام داد ، نشان داد که این “وابستگی متقابل وظیفه” می تواند یکی از بزرگترین منابع انرژی مثبت در روابط حرفه ای باشد.

رویکرد کلود گرونیتسکی ، یک کارآفرین زنجیره ای در صنایع رسانه ای را در نظر بگیرید ، هنگامی که قصد ملاقات با جفرسون هک ، بنیانگذار مجله موسیقی زیرزمینی به سبک انگلیسی و Dazed & Confused را داشت. همانطور که در مطالعه موردی دانشکده تجارت هاروارد توسط جولی باتیلانا ، لاکشمی راماراجان و جیمز وبر ، گرونیتسکی – آن زمان 22 ساله و در حال آماده سازی برای ایجاد اولین تجارت خود ، یک مجله هیپ هاپ شهری در لندن – توضیح داده شد ، هر آنچه در مورد هک می تواند آموخت.

گرونیتسکی یادآوری می کند: “من هر یک از مجلات او را مطالعه کردم ، متوجه شدم که او در مورد چه چیزی می نویسد و چه گروههایی را بررسی کرده است.” “من خیلی از این کارها را کردم ، احساس کردم تقریباً می توانم شخصیت او را قبل از ملاقات درک کنم.” گرونیتسکی مسلح به این دانش و متقاعد شده که او و هک جهان بینی و آرزوهای مشابهی دارند ، با مراجعه به بزرگ صنعت بسیار راحت تر احساس می کند.

وقتی شبکه سازی شما تحت تأثیر منافع مشترک و اساسی قرار گیرد که با تحقیقات جدی شناسایی کرده اید ، از اعتبار و معناداری بالاتری برخوردار خواهد بود و احتمالاً منجر به روابطی می شود که دارای این ویژگی ها نیز باشند.

3. به طور گسترده در مورد آنچه می توانید بدهید فکر کنید

حتی وقتی علاقه خود را با شخصی در میان نگذارید ، با فکر کردن بیش از حد واضح ، می توانید چیز ارزشمندی برای ارائه پیدا کنید. البته این همیشه آسان نیست. ما دریافته ایم که افرادی که احساس ناتوانی می کنند – به دلیل اینکه در سازمان های خود ارشد نیستند ، یا به دلیل اینکه به اقلیت تعلق دارند یا به دلایل دیگر – غالباً اعتقاد دارند که خیلی کم می توانند موثر باشند و بنابراین حداقل درگیر شبکه سازی هستند ، حتی گرچه آنها کسانی هستند که احتمالاً بیشترین سود را از آن خواهند برد.

این مشکل در دو مطالعه که در دفتر حقوقی ذکر شده در بالا انجام داده شده ، شامل گروه های مختلف وکلا در مقاطع زمانی مختلف بود. ما دریافتیم که افراد ارشد به دلیل قدرت بیشترشان در سازمان ، بسیار راحت تر از افراد ارشد شبکه می شوند. این منطقی است. وقتی مردم معتقدند که چیزهای زیادی برای ارائه به دیگران دارند ، مانند توصیه های خردمندانه ، مشاوره ، دسترسی و منابع ، شبکه احساس راحتی و خودخواهی کمتری می کند.

یک آزمایش کنترل شده این یافته را تأیید می کند: افرادی که احساس قدرت در آنها ایجاد می کنیم ، شبکه سازی را کمتر از خود دور می کنند و تمایل بیشتری به انجام این کار نسبت به افرادی دارند که به شرایطی مبتلا شده اند که احساس ناتوانی در آنها ایجاد می کند.


اگر شبکه سازی باعث می شود فکر کنید کثیف هستید ، تنها نیستید.

بسیاری از افراد شبکه سازی حرفه ای را چنان ناپسند می دانند که باعث می شود از نظر اخلاقی و جسمی کثیف باشند. در یک آزمایش کنترل شده در دانشگاه هاروارد، از 306 بزرگسال که در سازمانهای مختلف کار می کنند ، خواستند که در مورد زمانهایی که برای پیشرفت حرفه ای یا در ایجاد شبکه های اجتماعی برای دوست شدن به این شبکه ها اشتغال دارند ، بنویسند.

سپس از آنها خواستیم که بخشهایی از کلمات را تکمیل کنند ، مانند  W _ _ H, S H _ _ E R,  و  S _ _ P.

معیارهایی از ترجیحات ناخودآگاه که برای اولین بار توسط چن بو ژونگ ، از دانشکده مدیریت روتمن ، و کتی لیلجنکیست ، از دانشکده مدیریت ماریوت استفاده شد.
شرکت کنندگانی که شبکه حرفه ای را به یاد آورده بودند ، “WASH” ، “SHOWER” و “SOAP” – کلمات مرتبط با پاکیزگی – دو برابر بیشتر از کسانی که شبکه های اجتماعی را به یاد می آوردند ، که بیشتر کلمات خنثی مانند “WISH” ، “SHAKER” را می نوشتند ، نوشتند. ، “و” STEP “. به عبارت دیگر ، اگرچه بیشتر شرکت کنندگان شبکه سازی را برای معاشرت و دوست یابی مثبت تلقی می کردند ، اما آنها شبکه ای را برای ارتقا شغلی خود کاملاً منفی می دانستند. منفی نگری آنها به سادگی بیزاری یا ناراحتی نبود. این احساس عمیق تری از آلودگی اخلاقی و اصالت نداشت.

با این حال ، حتی کسانی که دارای درجه پایین تر و قدرت کمتری هستند تقریباً به طور قطع چیزهای بیشتری از آنچه تصور می کنند ارائه می دهند. آلن کوهن و دیوید بردفورد در کتاب خود تحت تأثیر بدون اختیار یادداشت می کنند که اکثر مردم در مورد منابعی که دارند و دیگران ممکن است برای آنها ارزش زیادی داشته باشند خیلی کم فکر می کنند. آنها روی چیزهای ملموس و مرتبط با وظایف مانند پول ، ارتباطات اجتماعی ، پشتیبانی فنی و اطلاعات تمرکز می کنند ، در حالی که دارایی های کمتر آشکار مانند قدردانی ، شناخت و اعتبار بالا را نادیده می گیرند. به عنوان مثال ، اگرچه مربیان معمولاً کمک به دیگران را دوست دارند ، اما وقتی از آنها بخاطر کمکشان تشکر می شود بیشتر لذت می برند.
هرچه اظهار قدردانی از صمیم قلب بیشتر باشد ، ارزش آن برای گیرنده بیشتر است. یک جوان حرفه ای که می شناسیم به ما گفت که وقتی 30 ساله شد ، برای 30 نفری که احساس می کرد بیشترین سهم را در رشد حرفه ای خود داشته اند نامه نوشت و از آنها تشکر کرد و روشهای خاصی را که هر یک به او کمک کرده اند توصیف کرد. گیرندگان بدون شک از به روزرسانی و تأیید شخصی سازی شده قدردانی می کنند.

وقتی قدردانی به صورت عمومی بیان شود ، می تواند اعتبار یک مشاور را در محل کار نیز ارتقا دهد. به تأثیری که هنگام تعریف و تمجید رئیس خود از همکاران و مافوق خود می خوانید ، فکر کنید و تمام راه هایی را که تحت تعلیم و تربیت او پیشرفت کرده اید ، بیان کنید.

وقتی شبکه شما توسط علایق مشترک هدایت شود ، اصالت بیشتری پیدا می کند.

مردم همچنین از کسانی که ارزش ها و هویت خود را درک می کنند قدردانی می کنند و باعث می شوند احساس راحتی کنند. خوان ، یک مدیر آرژانتینی مستقر در دفتر تورنتو در یک شرکت مدیریت املاک کانادا ، در مورد هندریک ، یک استخدام خردسال از آلمان که همه افراد در دفتر را جمع کرد برای پیوستن به یک سری از بازی های فوتبال که به تنهایی سازماندهی کرد ، به ما گفت. همرزمان او که مهاجران بودند – و تعداد زیادی نیز وجود داشتند ، زیرا نیروی کار این شرکت از نظر بین المللی متنوع بود – سرانجام کاری جالب برای انجام کار با همکاران خود انجام دادند و وضعیت و ارتباطات هندریک بلافاصله افزایش یافت. علی رغم موقعیت کم توانش ، او چیز جدیدی را روی میز آورده بود.

همچنین ممکن است بینش یا دانش بی نظیری داشته باشید که برای کسانی که با آنها شبکه می شوید مفید باشد. به عنوان مثال ، افراد جوان اغلب نسبت به همکاران ارشد خود در مورد روند تولید و بازارها و فناوری های جدید بهتر آگاهی دارند. گرونیتسکی یک نمونه بارز است. وی گفت: “من می دانستم كه می توانم چیزی را برای [جفرسون هك] بیاورم ، كه تخصص در هیپ هاپ بود.” این رابطه در نهایت یک خیابان دو طرفه بود.

وقتی بیشتر از آنچه از دیگران می توانید به دیگران بدهید فکر می کنید ، شبکه سازی خود تبلیغاتی و از خودگذشتگی کمتری به نظر می رسد – و بنابراین شایسته وقت شما است.

4. دلیل بهتری پیدا کنید

عاملی دیگر که میزان علاقه و تأثیرگذاری افراد در شبکه را تحت تأثیر قرار می دهد ، هدف اصلی است که هنگام انجام این کار در ذهن دارند. در یک شرکت حقوقی که ما مطالعه کردیم ، متوجه شدیم که وکلائی که بیشتر به سود شخصی (“حمایت از شرکت من” و “کمک به مشتریانم”) بیش از ارتباطات شخصی (“حمایت از شرکت من” و “کمک به مشتریانم”) بر مزایای جمعی ایجاد ارتباط متمرکز بوده اند ، و در هنگام شبکه کمتر کثیف است ، بیشتر احتمال دارد شبکه شود و در نتیجه ساعتهای قابل پرداخت بیشتری دارد.

هر فعالیت کاری وقتی به هدفی بالاتر مرتبط شود جذابتر می شود. بنابراین شبکه خود را با این شرایط تنظیم کنید. ما دیده ایم که این رویکرد به مدیران زن کمک می کند تا بر ناراحتی خود از پیگیری روابط با روزنامه نگاران و روزنامه نگاران غلبه کنند. وقتی به آنها یادآوری می کنیم که صدای زنان در تجارت کم است و توجه رسانه ای ناشی از ایجاد شبکه های قوی تر ممکن است به مقابله با سوگیری جنسیتی کمک کند ، بی میلی عمیق آنها اغلب فروکش می کند.

آندریا پله ، مدیرعامل eBay کانادا ، دقیقاً چنین تغییری در دیدگاه داشت. وی به ما گفت: “من مجبور شدم این احساس را بدست آورم که خودم محور بودن و ناپسند بودن خود را در رسانه ها نشان دهم.” “من فهمیدم که دید من در واقع برای شرکت من و به طور کلی برای چهره زنان در دنیای تجارت خوب است. دیدن حضور رسانه ای من به عنوان راهی برای حمایت از همکارانم و سایر زنان حرفه ای ، مرا آزاد کرد تا وارد عمل شوم و از ارتباطاتی که قبلاً ایجاد نمی کردم استقبال کنم. “

بسیاری از ما اگر نگوییم اکثر ما در رابطه با شبکه سازی دوگانگی داریم. ما می دانیم که برای موفقیت حرفه ای ما حیاتی است، اما به نظر ما هزینه آور است و اغلب ناپسند است. این استراتژی ها می تواند به شما کمک کند تا بر حس بدی خود غلبه کنید. با تغییر جهت دادن به ذهنیت ارتقا، شناسایی و کاوش در علایق مشترک ، گسترش دیدگاه خود در مورد آنچه که شما ارائه می دهید و ایجاد انگیزه در هدف خود ، در ایجاد روابطی که برای همه ثمربخش است ، هیجان زده و موثرتر خواهید شد.

به اشتراک بگذارید

اشتراک گذاری در facebook
اشتراک گذاری در twitter
اشتراک گذاری در linkedin
اشتراک گذاری در whatsapp
اشتراک گذاری در telegram
رزرو رایگان جلسه کوچینگ

برای آشنایی بیشتر با کوچ و کوچینگ یک جلسه رایگان با کوچ مرتبط با مسئله‌تان رزرو نمایید. علاوه بر آشنایی با کوچینگ، کوچ مسیر رسیدن به هدف مطلوب با کوچینگ را برای شما بیان خواهد نمود.

نکاتی برای ایجاد طرح توسعه فردی موثر
نکاتی برای ایجاد طرح توسعه فردی موثر

نکاتی برای ایجاد طرح توسعه فردی موثر: طرح های توسعه فردی ابزارهای قدرتمندی هستند.طرح های توسعه فردی ابزارهای قدرتمندی هستند که میتوانند میزان مشارکت کارمندان

عضویت در خبرنامه ایمیلی

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

فهرست مطالب

جلسه رایگان کوچینگ

برای دریافت جلسه رایگان کوچینگ فرم ذیل را تکمیل نمایید.