گوش دادن چیست و چگونه خوب گوش کنیم ؟

چگونه خوب گوش کنیم؟(خوب گوش دادن)

تعریف گوش دادن : فرآیند دریافت ، ساخت ساختمان معنا و پاسخ به پیام های گفتاری و یا غیرکلامی

کوچینگ نوع متفاوتی از مکالمه است که ما روزانه داریم. هنگام کوچ کردن ،کوچ با دقت به آنچه مشتری می‌گوید و احساس می‌کند گوش می‌دهد. این یک مکالمه دو طرفه نیست ، بلکه تمرکز بر روی مراجع است و همه چیز در مورد مراجع است. کوچ فقط زمانی باید اطلاعات شخصی و داستان‌هاس زندگی مراجع را بخواهد که بتواند از آنها برای کمک به مراجع استفاده کند.

اگر تمام کاری که ما انجام می دهیم گوش دادن به صحبت های مراجعانمان است، کافی است.
معادله کوچینک این است که کوچ 80٪ از زمان را گوش می دهد و 20٪ از وقت را صحبت می کند. اگر اتفاق متفاوتی در حال رخ دادن است، روش‌تان را بررسی کرده و ببینید آیا واقعاً کوچینگ می کنید یا خیر.

اهمیت گوش دادن

چند نفر از ما احساس می کنیم که واقعاً کسی به ما گوش می دهد و که مردم واقعاً به آنچه می گوییم گوش می‌دهند؟ بیشتر مردم احساس می کنند که شنیده نمی‌شوند. به عنوان کوچ، این یکی از حیاتی ترین خدماتی است که می توانیم ارائه دهیم. بخشی از آنچه مراجعان ما برای ما می پردازند ، گوش دادن ساده به آنها است. فقط گوش کن. این خودش تکنیکی قدرتمند است.

مواردی که باید هنگام جلسه با مراجع به آنها گوش دهید:

آنچه آنها می گویند.
چیزی که آنها نمی گویند.
چگونه آنها آن را می گویند.
چه احساسات و عواطفي ابراز می‌دهند(آيا از هيچ‌گونه بروز احساساتی خودداری می‌شود؟)
علت در مقابل علائم (آیا علائم بیان می شوند؟ یا بیشتر دلیل آن است؟)

سرزنش

علاوه بر این ، یک کوچ در مقابل آنچه که مراجع متعهد شده است، گوش می دهد در مقابل ناراحتی ها، غر زدن ها یا “داستان های” آنها. یک کوچ در حال گوش دادن به آنچه واقعاً مشتری را القا می کند ، باعث سبک شدن ، هیجان او ، آزادی او می شود و او را از تسلیم شدن باز می دارد. یک کوچ سپس به آنچه که این الهام را برآورده می کند گوش می دهد و آنچه را که مانع آن می شود گوش می دهد. مهمتر از همه ، یک کوچ به عنوان یک فرد با‌اعتماد به نفس ، خارق العاده ، به عنوان یک شخص بزرگتر از مراجع ، حرف های او را می شنود و از این طریق با آنها ارتباط برقرار می کند.

چند مثال دیگر از مواردی که می توانید به آنها گوش دهید چیست؟

مراجع همیشه همه اتفاقات را به شما نمی‌گوید. تغییرات ظریف صدا ، به اجتناب از سوالات یا تغییر موضوع توجه کنید و به مراجع به دقت گوش دهید. اگر مشتری شروع به عصبانی شدن کرد ، به احتمال زیاد شما از حد خود عبور کردید. خیلی آرام ، از مراجع سوال کنید آیا چیزی در این باره می خواهد بگوید؟

گوش دادن فعال

گوش دادن فراتر از شنیدن است تا زمانی که شخص مقابل صحبت خود را متوقف کند تا بتوانیم افکار خود را با او در میان بگذاریم. گوش دادن فعال بیش از صحبت کردن موثر است و شامل موارد بسیار بیشتری است! برای تأثیرگذاری در برقراری ارتباط باید بر روی مهارت “گوش دادن فعال” تمرکز کنید. گوش دادن به این معناست که “با آنچه گفته نمی شود ، چگونه گفته خواهد شد و اینکه چه احساسات یا عواطفی ممکن است ابراز شود” .

اکثر ما فکر می کنیم که گوش می دهیم، اما همیشه “با” شخصی صحبت نمی کنیم که با ما صحبت می کند. ما بیش از حد مشغول انجام کارهای دیگر هستیم. یا حتی وقتی دیگران با ما صحبت می کنند به چیزهایی فکر می کنیم! چند بار خودتان را در حالی که در حال صحبت کردن ، قضاوت ، نظر ، یا حتی عقاید درباره شخصی یا چیزی که گفته می شود نگه دارید! گاهی اوقات ما فراموش می کنیم که “در لحظه فعلی زندگی کنیم”. گوش دادن فعال ، حضور در زمان حال برای “تنظیم” هر لحظه ضروری است.

مهارت های زیر ، در صورت تمرین، باعث می‌شود مهارت شنیداری و ارتباط شما با مشتریان را بهتر شود.

برای اینکه “شنونده فعال” باشید باید مهارت های زیر را ارتقا دهید:

با دقت گوش کن

وقتی کسی صحبت می کند سکوت کنید. (گفتنش آسان است، اما کار سختی است.) توجه کامل خود را به سخنران بدهید. از پرت كردن رفتارها یا وقفه ها خودداری كنید. از روبرو با مراجع کوچ کنید. هر چیزی را که باعث حواس پرتی شما می شود دور از ذهن نگه دارید تا کاملاً گوش دهید.

تفسیر

آنچه را که می شنوید با تکرار دوباره آن به زبان خود تأیید کنید. یک مثال خاص از این ممکن است باشد. “آنچه شنیدم می گفتی … بود” وقتی می توانید آنچه را که مراجع اخیراً گفته است تکرار کنید ، سپس به مراجع اطلاع می دهید که آنها را “واقعاً شنیده اید”. مشتری با شنیدن شما احساس درک و استقبال می کند. این فضای گوش دادن مراجع را واقعاً ارج می نهد. این هدیه ویژه ای است که می توانید به مراجع خود بدهید. خیلی اوقات ، تعداد کمی از افراد واقعاً “دیگران را می شنوند” ، اما با گوش دادن فعال ، “شنیدن” قدرتمند می شود.

برداشت ها را بررسی کنید (مهارتی برای گوش دادن)

بررسی ادراک با پاراگراف بندی با یک تمایز مهم مشابه است. بررسی ادراک بیشتر از کلمات مربوط به احساسات است. تمرکز بر بررسی آنچه شما احساس می کنید احساسات ارتباط مشتری است ایجاد می کند. نگرانی این نیست که مشتری با کلمات چه چیزی را که با لحن صدا به او منتقل می کنند ، آنچه را که واقعاً می خواهند بگویند و چه احساسی واقعی است ، بیان کند. بقیه فقط “سر و صدا یا مه” است که حقیقت را پوشانده است.

گوش دادن فعال در واقع گوش دادن به حقیقت است ، به آنچه صادقانه و واقعی است. به عنوان یک مربی ، می توانید آنچه واقعی ، درست و صادقانه است را به مشتری خود بازگردانید. این به خودی خود موهبت گوش دادن فعال است.

ما دو گوش و یک دهان داریم بنابراین می توانیم دو برابر صحبت خود گوش دهیم.

کوچ ها می توانند اگر آنها به آنچه گفته نمی شود گوش نمی دهند ، بسیاری از ابعاد احساسی مکالمه را از دست بدهید. در نتیجه ، آنها می توانند واکنش شخصی مشتری نسبت به این رویداد و احساس واقعی آنها در مورد آن را از دست بدهند. اگر احساس شنیده شدن از دست برود ، فرصت درک موقعیت منحصر به فرد مراجع را از دست می دهیم. احساسات به ما کمک می کند تا هنگام شکل دادن و به اشتراک گذاشتن بازخورد مربوطه ،اطلاعات و داده های خود را مرتب کنیم، سازماندهی کنیم و از آنها به طور موثر استفاده کنیم.

به عنوان کوچ می‌توانید احساساتان را به مراجع بازتاب دهید. شما ممکن است جملاتی از این قبیل را بگویید: “به نظر می رسد مثل اینکه احساس می کنید …”. “به نظر می رسد که شما واقعاً ناراحت ، هیجان زده ، سرشار از احساس … هستید.” به مراجع فرصت دهید تا بازتاب احساسات خود را تأیید یا رد کند. این نیز به شما این امکان را می دهد که واقعا به مراجع خود گوش کنید.

همدل و بدون قضاوت باشید

وقتی برای مراجع ارزش قائل شوید و احساسات مراجع را بپذیرید، می توانید همدلی بیشتری داشته باشید، با واضح تر و کامل تر “شنیدن” ، و هدیه شنیدن را به او ارائه دهید. قضاوت کردن رو فراموش کن و فقط گوش کن!!

نکته: قضاوت های ما می تواند گوش دادن به مراجع را مختل کند. نظرات ما می‌تواند در چگونگی تمایل ما به گوش دادن به مردم تأثیر داشته باشد و هم ممکن است در روابط ما تأثیر بگذارد. به عنوان یک کوچ، هنگامی که به طور فعال گوش می دهید و در زمان “حال” می‌مانید، احتمالاً از اشتباه کردن جلوگیری می کنید.

به اشتراک بگذارید

اشتراک گذاری در facebook
اشتراک گذاری در twitter
اشتراک گذاری در linkedin
اشتراک گذاری در whatsapp
اشتراک گذاری در telegram
رزرو رایگان جلسه کوچینگ

برای آشنایی بیشتر با کوچ و کوچینگ یک جلسه رایگان با کوچ مرتبط با مسئله‌تان رزرو نمایید. علاوه بر آشنایی با کوچینگ، کوچ مسیر رسیدن به هدف مطلوب با کوچینگ را برای شما بیان خواهد نمود.

ویژگی های یک کوچ موفق فروش
ویژگی های یک کوچ موفق فروش

کوچ ­های فروش به فروشندگان کمک می­ کنند تا اهداف و استراتژی­ هایی را تعریف کنند که در نهایت منجر به تحقق اهداف فروش و

سوالات شما از کوچ

اگر سوالی برای شما پیش آمده در زمینه‌های مختلف کوچینگ از قبیل بیزینس کوچینگ، لایف کوچینگ و …. پیش آمده در بخش نظرات همین پست

عضویت در خبرنامه ایمیلی

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

فهرست مطالب

جلسه رایگان کوچینگ

برای دریافت جلسه رایگان کوچینگ فرم ذیل را تکمیل نمایید.