در این مقاله به تشریح و توصیف تمامی چالشها و اصول راه اندازی کسب و کار اینترنتی خواهیم پرداخت؛ اما پیش از آن ، به بررسی مبحث کارآفرینی کسب و کارهای جدید میپردازیم که پیش زمینهای برای بحث کسب و کار اینترنتی میباشد.
همچنین بخوانید: تست تیپ شخصیتشناسی MBTI برای انتخاب شغل
کارآفرینی و مدیریت کسب و کار جدید
مفهوم واقعی کارآفرینی با آنچه در دانشگاهها ارائه میشود بسیار متفاوت است.
ما اینجا به ارتباط بین کارآفرینی و مدیریت کسب و کارهای جدید خواهیم پرداخت که براساس بررسی و تحلیل نظرات، دغدغهها و چالشهای کارآفرینان جدید و تجربه کارآفرینان باتجربه ارائه شده است.
اولین سوالی که برای همه ایجاد میشود این است که آیا کارآفرینی نیاز به آموزش آکادمیک و رسمی دارد؟
باید بگوییم جواب این سوال “خیر” است.
علم کارآفرینی خود از تصمیم گیریها و رفتار کارآفرینان بهوجود میآید.
همچنین کارآفرین های بسیاری را دیدهایم که آموزش رسمی کارآفرینی ندیده اند.
اصلا رابطه بین کارآفرین و دانش آفرینی، دقیقا برعکس علوم و مهارتهای دیگر است؛ اینطور که در اینجا این کارآفرین نیست که به دانش کارآفرینی نیاز دارد، بلکه دانش کارآفرینی است که به کارآفرینان و تجربههایشان نیاز دارد.
اما اینجا سوالی پیش میآید که باید پاسخ داده شود: اگر اکثر کارآفرینان موفق آموزشهای رسمی ندیدهاند، پس چرا به آموزش کارآفرینی تاکید میشود؟
پاسخ این است که، ما فقط کارآفرین های موفق را میبینیم و میشناسیم؛ اما حقیقت این است که چند برابر کارآفرینان موفق، کارآفرینانی وجود دارند که با شکست مواجه میشوند.
در کشورهای مختلف، درصد بسیار کمی از کسب و کارها بیش از پنج سال دوام میآورند. اکثر آنها با شکست مواجه شده و یا توسط فرصت طلبان از میدان حذف خواهند شد.
به این دلیل است که به آموزش علم کارآفرینی تاکید میشود؛ زیرا که دانستن علم کارآفرینی و استفاده از تجربیات کارآفرینان موفق به کم کردن درصد خطای کار کمک خواهد کرد و درنتیجه مسیر دقیقتر و کمخطرتر خواهد شد.
اکنون به سراغ بررسی گامهایی میپردازیم که در موضوع اصلی این مقاله یعنی ” راه اندازی کسب و کار اینترنتی ” بسیار کاربردی است.
آیا مدل کسب و کارتان مشخص است؟
همهی ما احتمالا افرادی را دیدهایم که میگویند به کارآفرینی علاقه دارند و میخواهند کارآفرین شوند اما اگر از آنها بپرسید خب! چطور میخواهی کارآفرین شوی؟ چه کاری قرار است انجام بدهی؟
باید بگویم اکثرشان جواب این سوال را نمیدانند.
خیلی از افراد هستند که پیش از آنکه بدانند میخواهند چه کاری انجام دهند، تصمیم به کارآفرین شدن میگیرند.
این افراد شمار بالایی از کسب و کارهای شکست خورده را به خود اختصاص میدهند.
بطور قاطع میتوانم بگویم اگر شما تصمیم بر کارآفرین شدن دارید اما مدل کسب و کاری که میخواهید راهاندازی کنید را نمیدانید، شما تنها یک علاقهمند به کارآفرینی هستید همین!
حتی مشخص نبودن بیزنس پلن(طرح تجاری) در ابتدای کار میتواند قابل قبول باشد، اما نداشتن مدل کسب و کار اصلا پذیرفته نخواهد بود.
همچنین بخوانید : بوم مدل کسب و کار چیست؟
اگر بخواهم با مطرح کردن یک مثال اهمیت این موضوع را بهتر بیان کنم:
فرض کنید میخواهید به یک مسافرت کاری بروید، آیا میشود ندانید که به کجا و برای چه کاری میخواهید سفر کنید؟ اصلا امکان دارد؟ باید بگویم خیر.
این دقیقا مفهوم مدل کسب و کار پیش از راه اندازی کسب و کار است که بیان میکند اصلا امکان راه اندازی یک کسب و کار پیش از دانستن مدل کسب و کار ممکن نیست و اگر باشد هم، با شکست مواجه خواهد شد.
درست است که اصطلاح “مدل کسب و کار” بعد از ایجاد و رواج اینترنت ارائه شد، اما امروزه تمامی کسب و کارها از کسب و کارهای خانگی گرفته تا سازمانهای معتبر، باید دارای مدل کسب و کار باشند و این امری ضروری برای هرکدامشان میباشد.
اما بیزنس پلن یا طرح تجاری؛
دوباره سفر کاری را تصور کنید، در اینجا طرح تجاری استعاره ای از مسائلی مثل: زمان سفر، وسیله سفر، هزینه ها، بردن یا نبردن همکاری دیگر با خود و… میباشد.
یعنی اگر ابتدای تصمیم به سفر اینها را ندانید، کمی بعدتر قابل انجام و برنامه ریزی هستند و مشکلی ایجاد نخواهد شد.
طرح تجاری هم دقیقا همینطور است؛ ممکن است شما در ابتدا این جزئیات و برنامه ریزی برایشان را ندانید، اما کمی بعدتر قابل انجام هستند.
سوالاتی که قبل از راه اندازی کسب و کار اینترنتی باید از خودمان بپرسیم
ما به شما پیشنهاد میکنیم که هنگام پرسیدن تک تک این سوالات از خودتان،برگه ای کنار دستتان داشته باشید و جواب هرکدام را برای خودتان بنویسید.
اولین سوالی که باید در خصوص راه اندازی کسب و کار جدید از خودتان بپرسید این است که:
1- انگیزه تان از راه اندازی یک کسب و کار جدید چیست؟
دلیلی که در این قسمت باید بیاورید، باید کاملا منطقی و قانع کننده باشد.
اینکه: با همکارانم سازش خوبی ندارم.
و یا: دوست ندارم زحمت بکشم و سودش را بقیه به جیب بزنند.
این دلایل اصلا منطقی نیستند و نمیتوانند انگیزه شما را برای ایجاد کسب و کار جدید توضیح دهند.
انگیزه شما باید خیلی قوی و منطقی و قابل اتکا باشد.
سوال بعدی این است که:
2- دقیقا میخواهید در این کسب و کار چه کنید؟
اگر فکر میکنید که میتوانید فعلا شرکتی را راه اندازی کنید، و بعدا تصمیم بگیرید که چه کاری انجام دهید و چه محصولی ارائه دهید؛ و یا اگر فکر میکنید میتوانید فهرستی از کارهایی که میشود انجام داد بنویسید و بعدا راجع به آن فکر کنید، کاملا در اشتباهید!
در این قسمت شما باید بهطور کامل به تعیین مدل کسب و کارتان بپردازید و آن را روایت کنید.
تعیین مدل کسب و کار یعنی اینکه بهطور کامل مشخص کنید که چه محصول یا خدمتی قرار است ارائه کنید؟
مشتری چرا باید برای آن هزینه پرداخت کند؟
آیا ارزشی برای مشتری دارد؟
درآمد کسب و کار از چه طریقی بدست خواهد آمد؟
و مسائلی از این قبیل. البته که تعیین دقیق و درست مدل کسب و کار نیازمند دانش گسترده ای هست که باید با مطالعه و تحقیق به آن برسید، ما اینجا بهطور خلاصه به توضیح آن پرداختیم تا مفهوم را به خوبی دریابید.
شما باید این را از خودتان بپرسید که
3- آیا میتوانم کسب و کارم را روایت کنم بطوری که جدا از جذاب بودن، اجرایی هم باشد؟
ممکن است ایده شما بسیار جذاب و هیجان انگیز باشد، اما اجرایی کردن آن بسیار سخت و هزینه بر و به عبارتی ناممکن باشد، اینجاست که جذاب بودن ایده شما به تنهایی کافی نیست. اجرایی بودن مدل کسب و کار است که اولویت دارد.
این را همیشه به یاد داشته باشید که پیش از آنکه محصول یا خدمتی ارائه کنید، مردم به راحتی بدون آن زندگی کردهاند، اینطور که یا از جایی دیگر آن را تهیه کرده و یا جایگزینی برای آن داشتند.
بنابراین پس از اینکه مدل کسب و کارتان مشخص شد، باید از خودتان بپرسید:
4- چرا باید مردم من را انتخاب کنند؟
چرا باید از بین رقبا و یا جایگزین ها محصول من را بخرند؟
به این صورت شما باید مطمئن شوید ارزشی که به مردم ارائه میکنید، برای آنها هم آنقدری ارزش داشته باشد که حاضر شوند برایش پول بپردازند. شما باید حداقل به خودتان ثابت کنید که نوآوری مهمی ایجاد کرده اید.
بسیاری از افراد فقط زاویه دید خودشان را میبینند، و طبق آن ادعا میکنند که محصولشان بی نقص است و مثل آن هیچ جا وجود ندارد.
درحالیکه به احتمال بالایی دچار اشتباه هستند زیرا که این ادعا، ادعای بسیار بزرگی است و اثبات آن سخت است.
به زودی زود درست یا غلط بودن ادعایتان با درآمد و حساب بانکی شما مشخص خواهدشد! پس ضرری ندارد که یک بار دیگر به ایده کسب و کارتان فکر کنید.
اکنون سعی کنید در چند خط داستان کسب و کارتان را بر روی کاغذ روایت کنید.
5- قرار است با ایجاد کسب و کار چه ارزشی ایجاد کنید؟
در این قسمت باید کاملا توجه داشته باشید که محصول و یا خدماتتان آنقدری برای مشتری ارزش ایجاد کند که حاضر باشد برایش پول پرداخت کند.
در غیر این صورت شما درآمدی کسب نخواهید کرد که بتوانید به مسیرتان ادامه دهید. حتی اگر هزینهها و درآمد اهمیتی برایتان نداشته باشد، با راه انداختن کسب و کار تنها باعث ایجاد کار خیر شدید همین!
در واقع کسب و کاری بنا نکردید!
6- چه کسی قرار است به شما پول بدهد؟
واقعیت این است که نمیتوانیم کسب و کاری ایجاد کنیم و در صورتی که مردم از آن استقبال نکرده و پولی برایش پرداخت نکنند؛ بگوییم ما تلاشمان را کردیم اما مردم قدر ندانستند!
مهمترین معیار سنجش، بازار است.
همه کسب و کارها الزاما از مشتریشان سود نمیکنند. مثلا سایتهای کمدی مخاطبشان مردم عادی هستند که مطالب طنز را دوست داشته باشند.؛ این سایتها بطور کاملا رایگان محتوایی که تولید میکنند را در اختیار مخاطب قرار میدهند. زیرا که اصلا اینطور سایتها درآمدشان از طریق تبلیغات است نه مخاطب کسب و کارشان.
اینجا شما باید مشخص کنید که چه کسی قرار است درقبال خدمت و محصولتان به شما پول بدهد؟
شما به عنوان یک کارآفرین باید ارزشی ارائه کنید که از آن مطمئن باشید؛ نه اینکه تیری در تاریکی رها کنید بدون اینکه بدانید مقصدش کجاست.
اصلا جدای از پرداخت پول، مردم به کسب و کاری که ارزشی به آنها ارائه کند، رضایت خواهند داد و حمایت خواهند کرد.
7- آیا صنعتی را که میخواهید در آن فعالیت کنید میشناسید؟
بسیار خوب است اگر پیش از شروع یک کسب و کار، صنعت مورد نظر آن را هم تحلیل کنید.
با تحلیل صنعت و بازار کسب و کار مسائل بسیار زیادی برایتان روشن خواهد شد و با دانایی بیشتر مسیر را طی خواهید کرد.
8- چقدر با مسائل مالی مربوط به راه اندازی کسب و کار آشنا هستید؟
بسیاری از کارآفرینان اینطور فکر میکنند که اگر ایده کسب و کار را داشته باشند مسائل مالی بعدا با استخدام یک مدیرمالی و حسابدار حل خواهد شد، در صورتی که مسئله به این سادگی نیست.
تمامی مسائلی از قبیل متقاعد کردن سرمایه گذار، نیاز به دانش مالی دارد.
سرمایه گذاران دولتی یا خصوصی کاملا متوجه خواهند شد که آیا پولی که صرف میکنند برایشان آورده دارد یا دارند پولشان را هدر میدهند؟ نرخ بازگشت سرمایه باید آنقدری باشد که سرمایه گذار قانع به سرمایه گذاری پولش شود.
منظور از بحث های مالی که مدیران کسب و کار باید با آنها آشنا باشند، تنها پول و درآمد نیست بلکه فهم از سرمایه و پول است.
بیشتر کارآفرینان ایدههای جذابی دارند، اما هنگام عملی کردن آنها به دلیل اینکه نمیتوانند با دانش مالی سرمایه گذار را قانع کند با شکست مواجه میشود.
تعدادی از مفاهیم مالی که لازم است ابتدای کار بدانید را در زیر برایتان لیست کردیم:
- سرمایه در گردش
- هزینههای جاری
- مزایا و معایب واگذاری سهم به دیگران
- تفاوت سود اسمی و سود واقعی
- تفاوت مکانیزمهای مختلف رشد مالی
- مزایا و معایب وامهای کوتاه مدت و بلندمدت
- ساختار هزینه
- نقدینگی
- مفروضات و ریسک های مالی
9- آیا میشود با راه اندازی کسب و کار جدید به کسب و کار قبلی هم ادامه داد؟
معمولا کارآفرینان موفق زیادی هستند که در ابتدای شروع یک کار، به کار قبلی خود هم ادامه دادند.
در ابتدای کار که کار سبک و حجم آن کم هست، بسیار رایج است که همزمان کار قبلی و جدید باهم انجام شود.
همچنین در صورت اینکه کسب و کار کوچک باشد هم امکان ادامه دادن کار قبلی خواهد بود.
اما در صورتی که کسب و کار بزرگ و وقت گیر باشد، تنها در صورتی موفق خواهد شد و ریشه پیدا خواهد کرد که تمام وقت و انرژی خود را برایش بگذارید و برای رشدش تمام تلاشتان را بکنید، تا آنجائی که اصلا وقتی برای انجام کار دیگری نماند.
کسب و کار اینترنتی چیست؟
هرکاری که بتوانید از آن در بستر اینترنت درآمدزایی کنید، کسب و کار اینترنتی است؛ البته که 2 شرط دارد.
درصورتی کسب و کار شما کسب و کار اینترنتی محسوب میشود که اول، صاحب بستر کسب و کار خودتان باشید و دوم، بتوانید درآمد پایداری از آن کسب کنید.
در این صورت میشود گفت شما صاحب یک کسب و کار اینترنتی هستید. حال با ارائه یک مثال این دو شرط را بهتر توضیح خواهم داد:
افراد زیادی را دیدید که در بسترهایی مانند اینستاگرام به فروش محصولات یا خدمات خود میپردازند و درآمدزایی میکنند. آیا فکر میکنید این افراد دارای کسب و کار اینترنتی هستند؟ باید بگویم خیر.
این افراد هردو شرط کسب و کار اینترنتی را نقض کرده و صاحب یک کسب و کار اینترنتی نیستند.
زیرا اولا بستر کسب و کار یعنی تلگرام و یا اینستاگرام مال خودشان نیست، و دوما اصلا معلوم نیست بتوانند درآمد پایداری از آن داشته باشند و نمیدانیم تا کی آن پلتفرم مورد محبوبیت مردم خواهد ماند.
شبکههایی مثل فیسبوک که زمانی در اوج محبوبیت بودند، امروزه درصد محبوبیتشان بسیار پایین است.
انواع مدلهای کسب درآمد از اینترنت
شاید خیلیها این سوال برایشان ایجاد شود که چطور کسب و کار اینترنتی راه بیندازم؟ اینجا به بررسی انواع کسب و کاری که میشود در اینترنت راه اندازی کرد میپردازیم تا در انتخاب نوع کسب و کارتان به شما کمک کند.
1- فروش محصول :
حتما بسیاری از کسب و کارها را دیده اید که به فروش کالا و محصول خود به طور مستقیم، و یا فروش محصولات شرکتهای دیگر بطور غیرمستقیم میپردازد. مثال بارزی از این دسته دیجیکالا است که هم به فروش کالا به صورت مستقیم و هم غیرمستقیم میپردازد.
2- فروش خدمات:
افرادی هستند که با ارائه خدمات به مشتریان درآمد اینترنتی کسب میکنند.
حال، این خدمات میتواند خدمات خودشان باشد؛ و هم میتوانند نماینده هایی باشند که بصورت واسطه خدمات دیگران به فروش میرسانند. مثلا سایت هایی که دامنه و خدمات هاستینگ میفروشند، تنها سفارش گیرنده هستند و از فروش دامنه موردنظر پورسانتشان را میگیرند. این مدل واسطهای و غیرمستقیم میباشد.
3- فروش محتوا
این آخرین مدل از انواع مدلهای کسب و کار اینترنتی است.
در این مدل هم میتوانید به صورت مستقیم و یا غیر مستقیم از تولید محتوا درآمدزایی کنید.
بطور مستقیم یعنی محتوایی تولید کرده و مستقیما به فروش برسانید مثل سایتهایی که محتوای آموزشی به فروش میرسانند مثل فرادرس و یا سایتهای آموزشی اشتراکی مثل متمم که با دریافت اشتراک ماهیانه و یا سالانه به تولید محتوای آموزشی میپردازد.
و غیرمستقیم یعنی شما محتوایی را تولید کرده و بصورت رایگان در اختیار مردم قرار دهید و پس از اینکه ترافیک سایت شما بالا رفت و بازدیدکنندگان خوبی داشتید از طریق تبلیغات کسب درآمد کنید. مثلا سایتهای کمدی و یا مجلههای اینترنتی و … که محتوای رایگان در اختیار مخاطب قرار میدهند.
همچنین لازم به ذکر است که لزومی ندارد تنها یکی از این مدلها را برای کسب و کارتان انتخاب کنید، شما میتوانید بسته به ماهیت کسب و کارتان یک الی دو مدل را باهم استفاده کرده و درآمدزایی کنید.
مراحل راه اندازی یک کسب و کار اینترنتی چیست؟
اکنون که با انواع کسب و کار اینترنتی و مزیتهای آن آشنا شدید، به مراحل راه اندازی یک کسب و کار موفق خواهیم پرداخت.
1.خودشناسی(شناخت تواناییهای خودتان)
در این مرحله مهمترین کاری که شما باید انجام بدهید این است که تمامی کارهایی که از دستتان برمیآید روی یک کاغذ بنویسید.
دقیقا همه کارهایی که میتوانید انجام دهید و یا تخصص دارید؛ حتی کارهایی که فکر میکنید تخصص نیست و کوچک است را مکتوب کنید.
این کار بیش از آنکه فکرش را بکنید به شما در تصمیم گیری کمک میکند. حتما لازم نیست در یک حوزه آیتی مهارت داشته باشید تا بتوانید کسب و کار اینترنتی راه اندازی کنید.
اصلا جدا از راه اندازی کسب و کار، شما با مهارتهایی مثل خیاطی، آشپزی و یا طراحی گرافیکی و … به راحتی میتوانید با ایجاد یک پیج اینستاگرام و تولید محتوای آموزشی کسب درآمد کنید.
شناخت مهارتهایتان به راحتی شما را به سمت کسب درآمد خواهد برد. مخصوصا وقتی بخواهید کسب و کار اینترنتی راه اندازی کنید.
اصلا اگر از بحث کسب درآمد عبور کنیم و به این سوال بپردازیم که من چه کاری دلم میخواهد انجام دهم؟
اگر شما فردی خلاق و یا علاقهمند به هنر باشید، با کار کردن پشت میز در ادارات رسمی بعد از مدتی خسته خواهیدشد و روحیه خود را از دست خواهید داد. هرچقدر کاری که انجام میدهید را بیشتر دوست داشته باشید، مطمئنا بیشتر در آن پیشرفت خواهید کرد، زیرا که با علاقه تمام تلاشتان را برایش خواهید کرد.
پس اصلی ترین سوالاتی که در این قسمت باید از خودتان بپرسید این است که:
- چه مهارتهایی دارم؟
- چه چیزی باعث ایجاد شور و اشتیاق در من میشود؟
- در چه زمینهای تخصص دارم؟
- حاضرم چقدر هزینه کنم؟ (با توجه به اینکه خیلی از بیزنسها هم هستند که شکست میخورند)
- چقدر سرمایه لازم دارم؟
- سبک زندگی من به چه شکلی هست؟
- چه اولویتها و ارزشهایی در زندگی دارم؟
- اصلاً آمادگی شروع کار جدید را دارم؟
زمان پاسخ دادن به این سوالات سعی کنید کاملا با خودتان صادق بوده و بهترین جواب ها را بدهید.
با نقل قولی ارزشمند این گام از راه اندازی کسب و کار اینترنتی را خاتمه میدهم:
«من هرگز برای بدست آوردن ثروت کسب و کاری را راه نمیاندازم؛ زیرا که میدانم اگر کاری که دوست دارم را انجام دهم، ثروت خودش خواهد آمد.»
ریچارد برانسون
2- پیداکردن ایده کسب و کار و هدف گذاری
آیا شما هم فکر میکنید ایده های ناب و هوشمندانه فقط از ذهن افراد نابغه بیرون میآید؟
باید بگویم اصلا اینطور نیست.
بهترین ایده ها برای ایجاد کسب و کار از ذهن افرادی بیرون میآید که توجه بیشتری به مشکلات و نیازهای مردم نسبت به بقیه دارند.
زیرا که با راه اندازی کسب و کاری که نیاز مردم را برطرف کند، به راحتی آنها را به سوی خود جذب خواهد کرد.
اینجا با توجه به مهارت هایی که دارید یک نیاز مردم را انتخاب کرده و هدف کسب و کارتان را برطرف کردن آن نیاز قرار دهید.
خیلیها فکر میکنند ایده کسب و کارشان باید ایدهای باشد که تا به حال اجرا نشده و کاملا جدید باشد.
خیر اینطور نیست که حتما ایده کسب و کارتان جدید باشد؛ اتفاقا کسب و کارهایی که برای اولین بار در کشور اجرا میشوند برای جلب اعتماد و تمامی مسائل دیگر نیاز به انرژی، وقت و هزینه و سرمایه فراوانی دارند؛ خیلی خوب است اگر بتوانید یکی از این کسب و کارها را راه اندازی کنید، اما اگر نمیتوانید اصلا مشکلی ایجاد نخواهد شد.
شما میتوانید حوزهای مشابه کسب و کارهای دیگر انتخاب کرده و به فعالیت بپردازید تنها باید بدانید که یک ارزش منحصر به فرد نیاز دارید تا بتوانید مشتری را از بین تمامی رقبا به سمت خودتان بکشانید.
این را هم بگویم، حساسیت زیاد در انتخاب ایده به خرج ندهید، زیرا که حساسیت زیاد منجر به اجرایی نشدن ایده خواهد شد؛ یک کسب و کار کم کیفیت اما اجرایی شده به مراتب بهتر از کسب و کار عالی اما عملیاتی نشده است.
اگر بین دو موضوع مختلف شک دارید و نمیدانید کدام را انتخاب کنید، ابزاری را به شما معرفی میکنیم که به شما راه را نشان خواهد داد.
ابزار Google Trends ابزاری است که با مقایسه تعداد جستجوی دو کلمه کلیدی مختلف، به شما نشان میدهد کدام یک از آنها توسط مردم بیشتر جستجو شده و بیشتر مورد نیازشان است. توجه داشته باشید که این ابزار برای مقایسه است.
برای هدف گذاری هم میتوانید دو نقطه وضعیت کنونی و وضعیت ایده آلی که میخواهید برسید را مشخص کنید.
سپس بین این دو نقطه کارهایی که برای رسیدن به ایده آل نیاز است انجام دهید را بنویسید. به عبارتی هدف بزرگتان را به اهداف کوچکتر تبدیل کنید.
برای مثال: اول راه اندازی کسب و کار را بنویسید، سپس تولید محتوا برای سایت یا هر فضایی که راه اندازی کردید و …. اینگونه مسیر راهتان به خوبی مشخص خواهد شد.
3.تحلیل عملکرد بازار (رقبا)
کاری که شما قبل و حتما بعد از راه اندازی کسب و کار اینترنتی باید انجام دهید این است که بازار موردنظرتان را تحلیل و بررسی کنید، به تحلیل عملکرد رقبایتان پرداخته، درمورد موضوعاتی مثل چگونگی تولید محتوا در وبسایتشان، چگونگی خدماتشان و استراتژی بازاریابی شان، کاملا تحقیق کرده و سعی کنید همیشه یک قدم از آنها جلوتر و بهتر باشید.
وقتی از مبحث رقبا عبور کنیم، میرسیم به اینکه در حوزه مورد نظر ما بازار چگونه است؟
آیا مردم به دنبال محصولی مثل محصول ما هستند؟ از ابزارهایی که در این زمینه میتوانند به شما کمک کنند، ابزارهای KWFinder و Keyword planner است.
این ابزارها میزان سرچ کلمات مختلف توسط مردم را به شما نشان میدهد، هرچقدر که میزان سرچ مردم بالاتر باشد، یعنی بازار کسب و کار شما هم بهتر بوده و میزان تقاضا برای محصولتان بیشتر است.
این را هم بدانید که این مرحله از اهمیت بسیار بالایی برخوردار است زیرا که شروع کردن به راه اندازی کسب و کار بدون تحلیل بازار، یک ریسک بزرگ خواهد بود.
4.محصول یا خدماتتان را آماده و قیمت گذاری کنید
اینجاست که دیگر باید به آماده سازی محصولتان بپردازید.
میدانید که منظور از محصول لزوما یک کالای فیزیکی نیست و میتواند خدمات مجازی و … باشد.
در این مرحله با کمی تحقیق در مورد قیمت محصولتان و با توجه به ارزشهای آن به قیمت گذاری آن بپردازید.
توجه کنید که اگر تازه کار هستید قیمت محصولتان را کمی کمتر از حد خودش بگذارید زیرا که این کار مشتریان را به سوی شما جذب خواهد کرد و بعد از اعتماد سازی و جذب تعداد موردقبولی مشتری، محصولات را به قیمت اصلی آنها برگردانید.
5.راه اندازی وب سایت
پس از انجام تمامی مراحل بالا، وقت آن رسیده که به عملی کردن ایده خود بپردازید. برای راه اندازی یک وبسایت شما چندین راه پیش رو دارید:
اول اینکه با دادن یک هزینه معقول پروژه تان را به دست یک تیم یا شرکتی که کارشان طراحی سایت است بسپارید؛ شما با این کار به راحتی میتوانید تمامی خواسته ها و انتظاراتتان را با آنها در میان گذاشته و در کمترین زمان به یک فضای دلخواه برای کسب و کارتان برسید.
راه دوم این است که خودتان دست به کار شوید و با یادگیری و تهیه یک سیستم مدیریت محتوا یا CMS که اختصار Content Management System می باشد مانند وردپرس که یکی از بهترین سایتسازها و سیستمهای مدیریت محتواست اقدام به راهاندازی سایت، نصب افزونه ها و… بپردازید.
این راه بسیار کم هزینه بوده و با حداکثر 400 هزارتومان به خوبی قابل انجام است. در این روش شما حتی نیاز به دانستن دانش کدنویسی هم ندارید و با کمترین هزینه به نتیجه معقولی خواهید رسید.
راه سوم و آخر هم این است که خودتان دانش کدنویسی یادبگیرید؛ که این کار علاوه بر سخت و پیچیده بودن بسیار زمانبر بوده و اگر به آن علاقهای ندارید و فقط میخواهید برای راهاندازی یک وبسایت به یادگیری آن بپردازید اصلا به صرفه نخواهد بود.
6.تولید محتوای هدفمند برای جذب مشتری
پس از راهاندازی وبسایت کاری که باید انجام دهیم این است که با یک روشی کسب و کارمان را به گوش مشتری برسانیم.
حال آن روش میتواند تبلیغات بنری، رپورتاژ آگهی و تبلیغاتی از این قبیل باشد اما این روشها بسیار گران و هزینهبر هستند. پس چه کاری باید انجام دهیم که مشتری ما را ببیند؟
تنها کاری که باید انجام دهید تولید محتوای مرتبط و مفید در حوزه کسب و کارتان است.
مثلا اگر شما فروشگاه گل و گیاه آپارتمانی دارید، میتوانید محتوایی تحت عنوان آموزش درست کردن انواع تقویت کننده خانگی برای گیاهان و محتواهایی آموزشی و مفید از این قبیل بپردازید و در آخر به معرفی گیاهان و محصولات تقویت کننده سایتتان بپردازید .
با این کار اگر محتوایی عالی تولید کرده باشید، موتورهای جستجوی گوگل شما را در رتبههای اول در حوزه خودتان قرار خواهد داد ( چگونگی آن را کمی بعدتر توضیح خواهم داد) و شخصی که کلمات مرتبط با حوزه شما را جستجو کند، سایت شما را خواهد دید و مشخص است کسی که به دنبال تقویت گلهایش است، کسی است که مشتری این حوزه بوده و گل و گیاه را میخرد.
این شخص محصول شما را دیده و همان موقع و یا بعدا از شما خرید خواهد کرد. به همین سادگی در نظر گرفتن نیاز مردم، مشتری را به سمت شما جذب خواهد کرد.
گفتیم که باید تلاش کنیم محتوایی تولید کنیم که موتورهای جستجوی گوگل ما را در رتبههای اول قرار دهند ؛ اما شاید خیلی از شما بپرسید که چگونه به رتبههای اول گوگل برسیم؟
این کار مفهومی دارد به نام مفهوم بهینهسازی موتورهای جستجو و سئو که باید مفهوم و اصول آن را بدانید.
سئو مجموعه کارهایی است که باید انجام دهید تا به رتبه اول گوگل برسید.
سئو یک بحث بسیار بسیار گسترده است که نیاز نیست بطور کامل آن را بدانید.
شما هم میتوانید کار سئو سایتتان را به دست سئوکار حرفهای بسپارید و هم میتوانید در حد خیلی معمولی و تنها به عنوان مدیر یک سایت به دنبال یادگیری آن بروید.
اینها تمام مراحلی است که باید برای راهاندازی یک کسب و کار اینترنتی انجام دهید.
در ادامه به ارائه ترفندهایی برای فروش اینترنتی خواهیم پرداخت.
مزایای کسب و کار اینترنتی
راه اندازی کسب و کار اینترنتی آنقدر مزایای زیادی دارد که پس از دانستن آنها با سرعت هرچه بیشتر به سمت راه اندازی آن قدم برخواهید داشت. ما به تعدادی از آنها اشاره خواهیم کرد:
1.امکان راهاندازی با سرمایه اولیه بسیارکم و یا بدون سرمایه!
قبلا هزینههای کارهای اینترنتی بسیار بالا بود، اما امروزه تمامی خدمات اینترنتی با هزینه بسیار پایینی قابل تهیه است.
حتی شما خدمات رایگان بسیار زیادی را نیز در اینترنت پیدا خواهید کرد. هزینه راهاندازی یک سایت از 400 هزارتومان شروع میشود، یک لحظه این مبلغ را با مبلغی که راه اندازی کسب و کار فیزیکی نیاز دارد مقایسه کنید؛ فقط کافیست هزینه رهن و اجاره دفترکار را تصور کنید.!!
2.نداشتن محدودیت زمانی و جغرافیایی
در صورتی که شما کسب و کار فیزیکی داشته باشید، بطور مثال یک فروشگاه داشته باشید، تنها میتوانید در محدوده جغرافیای خودتان فروش داشته باشید مثلا فقط شهر خودتان.
اما اگر کسب و کارتان اینترنتی باشد مثلا در قالب یک سایت، به راحتی میتوانید محصولات و خدماتتان را به کل سطح کشور و یا حتی خارج از کشور هم بفروشید .
حتی اگر زبان سایتتان فقط فارسی هم باشد میتوانید به تمامی فارسی زبانان در دنیا محصول و خدمات بفروشید.
بسیاری از دانشجویان و یا افرادی که در شهرستان ها زندگی میکنند نمیتوانند در شرکت دلخواهشان کار کنند و به دلیل وقت محدودشان نمیتوانند جایی استخدام شوند.
اما هم میتوانند خودشان یک کسب و کار اینترنتی راه بیندازند و هم برای یک کسب و کار اینترنتی از راه دور کار کنند.
3.کسب درآمد و حضور 24 ساعته
آیا درآمدزایی در خواب را شنیده اید؟
کسب و کار اینترنتیتان حتی وقتی در خواب هستید هم برای شما کسب درآمد میکند.
مثلا وقتی یک سایت فروشگاهی دارید، ساعتی در روز را برای پشتیبانی و کنترل آن قرار دهید و پس از آن سایت به راحتی سفارشات را قبول کرده و اطلاعات را خودش پردازش میکند و به دست شما میرساند.
4.هزینه مناسب تبلیغات و بازاریابی در اینترنت
تبلیغات برای کسب و کارهای فیزیکی معمولا گران هستند، تبلیغاتی نظیر بیلبورد، تبلیغات تلویزیونی و … اما در کسب و کار اینترنتی راهکارهایی با بازخورد خوب و حتی بهتر از تبلیغات محیطی اما با قیمت ارزان وجود دارد.
5.جذب هدفمند مشتری و بازاریابی
شما در بازاریابی اینترنتی تمام سعیتان را خواهید کرد که مشتری که واقعا به محصول شما نیاز دارد به سمتتان بیاید.
این کار را با بهینه سازی سایتتان انجام خواهید داد که بعدتر به توصیف و توضیح کامل آن میپردازیم.
در بازاریابی فیزیکی و محیطی فرض کنید یک بیلبورد تبلیغاتی برای کسب و کارتان زدید، فکر میکنید چند درصد از افرادی که به آن بیلبورد نگاه میکنند به محصول شما نیاز دارند؟
قطعا درصد کمی آنهم به صورت اتفاقی از محل بیلبورد رد شده اند.
6.دسترسی سریع و آسان به آمارها و اطلاعات و گزارشات
تمامی خدماتی مانند حسابداری، مدیریت مالی، جمعآوری آمارها و گزارش در بستر اینترنت نیاز به یک کلیک دارند! و شما اصلا نیاز نیست کارمندی برای این خدمات استخدام کنید.
7.مدیریت همزمان چند کسب و کار
به دلیل اینکه کسب و کار اینترنتی زمان زیادی از شما نخواهد گرفت، میتوانید همزمان به اداره دو یا چند کسب و کار باهم بپردازید. حتی اگر یک شغل ثابت دارید میتوانید از کسب و کار اینترنتی به عنوان شغل دوم استفاده کنید.
8. بدون نیاز به مدرک و رئیس
راه اندازی کسب و کار اینترنتی نیاز به هیچ مدرک مرتبط با کامپیوتری ندارد و همچنین اگر از کارمند بودن و داشتن رئیس خوشتان نمیآید و دوست دارید برای خودتان کار کنید، کسب و کار اینترنتی بهترین گزینه است.
اینها تنها بخشی از مزیتهای کسب و کار اینترنتی بود که ما برای شما بیان کردیم،مزیتهای بسیار دیگری مانند اینکه نیازی نیست منتظر حقوق بمانید و میزان درآمدتان را خودتان تعیین میکنید هم نیز هست که شما بعد از اجرا کردن ایده کسب و کارتان به آنها پی خواهید برد.
ترفندهای فروش اینترنتی
در اینجا به معرفی چندین ترفند از نظر روانشناسان برای افزایش فروش اینترنتی خواهیم پرداخت.
1.ارسال رایگان
با این کار شما به راحتی اعتماد مشتریانتان را به خود جلب خواهید کرد مخصوصا با هزینههای بالایی که رقبایتان برای ارسال پستی از مشتریان میگیرند.
حتی اگر امکان رایگان کردن هزینه ارسال را ندارید، در همان ابتدا به مشتریان درمورد هزینهدار بودن ارسال اطلاع دهید؛ زیراکه وقتی مشتری در انتهای خرید با هزینههای اضافی دیگر روبهرو میشوند، مضطرب شده و احتمال دارد از نهایی کردن خرید دست بکشند.
2.قیمت محصولات را رند نکنید و با برچسب 99 بگذارید
از نظر روانشناسی وقتی شخص قیمت مثلا 19.990 را به جای قیمت 20 میبینند ترغیب میشوند به این که این محصول بین 10 تا 20 به جای اینکه فکر کند بین 20 تا 29 است و احساس این را دارد که محصول مقرون به صرفهتر است. در ذهن مشتری این میآید که 20 تومان پرداخت نکرده با اینکه اختلاف خیلی کمی دارند.
3.در پایان خرید محصولات کم هزینه و تخفیف خورده پیشنهاد دهید
مثلا وقتی مشتری از اول در ذهنش باشد که میخواهم 200 هزارتومان خرید کنم؛ سپس شما در انتهای خریدش به او محصولی 10 هزارتومانی پیشنهاد دهید او در ذهن خود خواهد گفت خب 10 هزار تومان که چیزی نیست و تفاوت زیادی ایجاد نمیکند، و اقدام به خرید خواهد کرد.
4.نامحسوس او را به عجله در خرید تشویق کنید.
مشتری وقتی اطمینان داشته باشد که یک محصول را فردا و روزهای آینده هم با همان قیمت و یا شاید قیمت پایینتری میتواند خریداری کند؛ قطعا احتمال اینکه امروز خرید کند پایین خواهد آمد.
شما باید به یک طریقی حس عجله را در او تقویت کنید.
مثلا اگر بگویید قیمتها یا تخفیفها برای ساعاتی محدود هستند، او از ترس اینکه تخفیف را از دست بدهد دست به اقدام خرید خواهد زد. و یا تعداد محصول را ذکر کنید و مثلا بگوئید تنها 3 عدد از این محصول در انبار باقی مانده، در این صورت مشتری اگر واقعا نیاز به محصول داشته باشد آن را خریداری خواهد کرد.
5.راه حلی برای نگرانیهای مشتری
مشتری هنگام خرید اینترنتی دائما نگران مسائلی از قبیل: «آیا با عکسش تفاوتی ندارد؟ آیا ارزش پولی که پرداخت میکنم دارد؟ اگر بتوانم بهترش را در جای دیگری پیدا کنم چه؟ » خواهد بود.
شما برای حل این مشکل اطلاعات کاملی از محصولتان در صفحه خرید محصول قرار دهید و توضیح دهید چه کیفیتهایی دارد و چرا ارزش پول پرداختی را دارد.
همچنین میتواند امکان گذاشتن نظر برای خریداران قبلی را قرار دهید تا تجربه خریدشان را در اختیار دیگران قرار دهند و دیگران با اطمینان بیشتری خرید کنند.
مثلا امروزه در دیجیکالا مردم برای خرید یک محصول ابتدا نظرات خریداران دیگر را نگاه کرده و بعد تصمیمگیری میکنند.
6.باعث شوید مشتری احساس ارزشمندی کند.
اگر شما سعی کنید در طول فرایند خرید مراقب مشتریتان باشید، او احساس اعتماد به نفس و ارزشمندی میکند.
همچنین با ارائه تخفیف در کالاهای تخصصی موردنیازش و یا دادن کد تخفیف برای انواع خرید به او باعث احساس رضایت در مشتری میشوید.
7.پیگیری پس از خرید
اگر مشتری حس کند که از طرف برند شما قدردانی میشود به اقدام خرید بعدی مطمئنتر خواهد شد.
میدانید که یک مشتری همیشگی و وفادار همیشه از مشتری که یک بار خرید میکند، بهتر است.
پس همانطور که به جذب مشتری جدید میپردازیم باید به مشتریان قدیمی هم توجه داشته باشیم.
مثلا یکی از راهها این است که در صورت داشتن آدرس آنها برایشان یک آیتم سفارشی بفرستید و یا به شماره شان کد تخفیف بدهید و یا از طریق ایمیل تجربه و رضایتشان از محصول را بپرسید؛ و کارهایی از این قبیل.
8.از داستان برند و موفقیتتان بگویید
مردم معمولا دوست دارند داستان پشت افراد موفق را بشنوند.
اینکه بدانند شما چطور و با چه عشق و علاقه ای به کار و تلاش پرداختید و موفق شدید به طرز فکرشان و اعتمادشان بر روی برند شما تاثیر خواهد گذاشت.
مثلا خود من از زمانی که فهمیدم صاحبان دیجیکالا افرادی بودند که از یک خرید اینترنتی ضرر کردند و سپس تصمیم گرفتند پلتفرمی بر پایه اعتماد و صداقت ایجاد کنند، با اطمینان خیلی بیشتری به خرید از آن میپردازم.
9.از اثر متوسط و میانه استفاده کنید
وقتی شما در سایتتان دو محصول مشابه که یکی گران و دیگری ارزانتر است را کنار هم قرار دهید بطور متوسط مردم ارزان تر را انتخاب میکنند؛ حال اگر یک قیمت میانه بین گران و ارزان هم قرار دهید، مردم با دیدن این سه نوع قیمت به خرید آنکه قیمتی میانه دارد اقدام میکنند زیرا که حس خوبی به آنها دست میدهد.
10. به طراحی رابط کاربری سایت خود توجه کنید
رابط کاربری یا به اختصار( UX (User Experience به چگونگی استفاده از سایت، راحتی کار با آن و روان بودن و ظاهر زیبای سایت مربوط است.
کاربری که در یک سایت احساس راحتی کند و بتواند محصول موردنظر خود را به راحتی پیدا کند، مدت زمان بیشتری در سایتتان خواهد ماند و این به سایت شما اعتبارمی بخشد.
مثلا میتوانید یک قابلیت جستجو برای کاربر قرار دهید تا بتواند به راحتی به خواسته اش برسد.
میانگین تایمی که کاربر در یک سایت میماند، 3 ثانیه است! فرض کنید شما فقط 3 ثانیه برای جلب نظر مخاطب وقت دارید. تمام سعیتان را بکنید که ظاهر سایتتان بسیار زیبا و راحت باشد.
11.ترفند یکی بخر چندتا ببر
اگر شما همراه خرید مشتریتان یک کالای کوچک رایگان هم از طرف خودتان به خریدش اضافه کنید، کاربر تجربه بسیار خوبی از خرید خود خواهد داشت و احتمال اینکه این تجربه را دوستان و آشنایانش به اشتراک بگذارد بسیار بالاست.
از طرف دیگر هم شما محصولات ته انباریتان که فقط جاگیر بودند را مرخص میکنید تا جا برای چیدن محصولات جدید ایجاد شود.
12.استفاده از ترفند بیش فروشی (Up Sell )
ترفند بیش فروشی یعنی اینکه وقتی مشتری برای هدفی خاص و خرید محصولی خاص که مدنظرش است، وارد فروشگاه شما میشود؛ شما در کنار آن محصول محصولاتی با قیمت بالاتر و آپشن های بیشتر را به او پیشنهاد کنید. این تکنیک که یکی از تکنیکهای فروش اینترنتی میباشد به شما این فرصت را میدهد که محصولات مختلف را برای مخاطبتان به نمایش بگذارید و سوددهی بیشتری داشته باشید.
روش های جذب مشتری اینترنتی
میدانیم که جذب کردن مشتری آن هم در فضای اینترنت کار بسیار زمانبر و سختی است، در این قسمت ما به معرفی چندین روش افزایش جذب مشتری میپردازیم تا راحتتر بتوانید کسب و کارتان را به سمت موفقیت هدایت کنید.
روش اول: به مشتریان قبلی و بالقوه ایمیل ارسال کنید.
مشتریان شما مهمترین قسمت کسب و کارتان هستند، مشتریان وفادار و همیشگی باعث رونق کسب و کارتان میشوند.
شما با اهمیت به آنها باعث رضایت و خوشحالیشان خواهیدشد. مثلا بعد از خرید، با یک ایمیل از آنها بابت خریدشان تشکر کنید و یا پیشنهادهایی که فکرمیکنید دوست خواهند داشت را برایشان ایمیل کنید.
همچنین مشتریان بالقوه هم مانند مشتریان قدیمی اهمیت زیادی دارند.
مشتریان بالقوه کسانی هستند که به محصول شما نیاز دارند ولی هم اکنون از محصولی دیگر و یا جایگزینی دیگر استفاده میکنند و هنوز از شما خریدی نکردهاند؛ اما میدانید که این افراد قطعا به محصول شما نیاز دارند و پتانسیل اینکه روزی خریدار شما شوند را دارند.
بنابراین شما با فرستادن ایمیل و پیشنهاد و یا معرفی خود و محصولاتتان راه رسیدن آنها به کسب و کارتان را باز خواهید کرد.
به این کار ایمیل مارکتینگ (Email Marketing) میگویند که روشی بسیار تاثیر گذار در جذب مشتری است.
آمارهای بدست آمده نشان داده است مردم 54% از برندهایی که از آنها ایمیل دریافت میکنند راضی تر هستند، نسبت به دیگر برندها.
روش دوم: وبلاگ راهاندازی کنید.
راه اندازی یک وبلاگ و تولید محتوای هفتگی برای آن اصلا وقت شما را نخواهد گرفت.
شما میتوانید هفته ای یک بار برای تولید محتوای وبلاگتان وقت بگذارید و آنها را پست کنید.
دلیل اینکه میگوئیم وبلاگ راه اندازی کنید این است که، افراد زیادی هستند که پیش از خرید راجع به محصول موردنظرشان اطلاعات کسب و میکنند و در فضای اینترنت جستجو میکنند.
با تولید محتوای خوب وبلاگ شما در بین نتایج اول خواهد بود و از آن طریق، کسی که به دنبال کسب اطلاعات راجع به محصولی است که شما هم دارید، با خواندن محتوای شما، احتمال اینکه از شما خرید کند بسیار بالا میرود.
آمارها نشان داده که بازاریابان B2B که کار تولید محتوا انجام میدهند، 67% موفقتر از آنهایی هستند که این کار را انجام نمیدهند.
روش سوم: در شبکههای اجتماعی فعال باشید.
حضور در شبکههای اجتماعی برای هر برندی ضروری است.
اگر شما وقت این را ندارید که در همه شبکههای اجتماعی حضور داشته و فعالیت کنید، حداقل در 2 الی 3 تای آنها حتما فعال باشید.
به اینستاگرام، توئیتر و فیسبوک توجه داشته باشید زیرا که کاربران بسیار زیادی در این پلتفرمها حضور دارند.
البته حتما پیش از آنکه بخواهید حسابی در این شبکهها ایجاد کنید، بررسی کنید که مخاطب هدف شما در کدام شبکه اجتماعی بیشتر حضور دارند.
درست است که اینستاگرام کاربران زیادی دارد، اما ممکن است مخاطب و مشتری شما اصلا آنجا حضور نداشته باشد.
روش چهارم: نیازهای مشتریانتان را بررسی کنید.
سعی کنید با مشتریتان در ارتباط باشید، آن چیزی که نیاز دارد برایش فراهم کنید، این کار بیشترین رضایت را برای مشتری به ارمغان خواهد آورد.
به نظرات و انتقادات آنها گوش دهید و اگر آنها خواستار تغییر موضوعی در کار شما هستند، برای ایجاد آن تغییر دست به کار شوید.
روش پنجم: نیاز کارمندانتان را بررسی کنید.
همانطور که به نیاز مشتریانتان اهمیت میدهید، باید به نیازهای کارمندانتان هم اهمیت بدهید.
زیرا که مشتریان راضی محصولشان را از کارمندان راضی دریافت میکنند.
اگر لازم است جلسات پرسش و پاسخ با آنها برگزار کنید تا ذهن انها کاملا پیرامون مسائل برند و کسب و کارتان آماده باشد و ابهامی برای پاسخگویی به مشتریان نداشته باشند.
روش ششم: طرحهای پیشنهادی و تخفیفی ارائه دهید.
ارائه تخفیف از طریق پیامک یا ایمیل به مشتری بسیار کارآمد خواهد بود. شما میتوانید مشتری را با کد تخفیفی دعوت به دیدن فروشگاهتان کنید. این کار را از طریق تبلیغات و شبکههای اجتماعی نیز میتوانید انجام دهید. این کارها کمی هزینهبر بوده اما بازخورد خوبی برایتان در پی خواهد داشت.
روش هفتم: تبلیغات اینترنتی انجام دهید.
تبلیغات اینترنتی برای افزایش جذب مشتری بسیار تاثیر گذار خواهد بود.
حتی اگر فروشگاه شما سنتی است و در قالب اینترنت نیست، آن را در قالب یک فروشگاه اینترنتی هم راهاندازی کنید تا بتوانید تبلیغات اینترنتی انجام دهید.
اما مسئله ای که باید حواستان باشد این است که جایی تبلیغ کنید که مخاطبی مشابه مخاطب خودتان حضور داشته باشد تا هزینه تبلیغاتتان هدر نرود.
مثلا اگر کسب و کار شما فروش محصولات آرایشی است، مسلم است که مخاطبتان خانمها هستند.
پس جایی تبلیغ کنید که خانمها حضور داشته باشند ، مثلا سایتهای فروش لباس زنانه و یا سایت آموزش آشپزی و… تنها باید مطمئن شوید که سایت یا هر فضایی که در آن تبلیغ میکنید مخاطب شما را دارد.
روش هشتم: با مالکین سایر کسب و کارها همکاری کنید.
اگر نمیخواهید تبلیغات اینترنتی داشته باشید، با ارائه یک کد تخفیف یا بسته هدیه به مخاطبانی که از یک کسب و کار دیگر میآیند میتوانید با آنها همکاری کنید.
مثلا اگر مثال قبلی را بزنم: اگر محصولات آرایشی برای فروش دارید که مخاطب آن خانمها هستند، مثلا با کسب و کاری که کار دکوراسیون خانه و فروش وسایل خانه را انجام میدهند، همکاری کنید و مخاطبانش را به سمت خود جذب کنید.
روش نهم: در شبکههای اجتماعی لایو بگیرید.
درست است که افراد زیادی با آمدن جلوی دوربین مشکل دارند، اگر خودتان این مشکل را دارید شخصی را برای این کار پیدا کنید تا از چیزهایی که میتوانید ارائه کنید لایو گرفته و به صورت مستقیم با مشتری به اشتراک بگذارد.
با این کار مشتری احساس اعتماد و راحتی بیشتری نسبت به برند شما میکند.
کافیست دوربینی بگذارید ( با کامپیوتر و گوشی هم میشود ) و با مخاطب صحبت کنید.
این تنها یک تولید محتوا نخواهد بود، بلکه شما با این کار به مشتری فرصت این را میدهید که با پشت صحنه کار شما هم آشنا شود.
روش دهم: مراقبت از مشتری.
تحقیقات Forrester نشان داده که 45% از خریدارانی که به موقع به سوالات و نظراتشان پاسخ داده نمیشود، اقدام به کنسل کردن خرید میکنند .
همیشه به یاد داشته باشید که هیچ تبلیغاتی اثربخش تر از رضایت مشتری نیست.
مشتریان خرید و وفاداریشان به یک فروشگاه یا برند را با رفتاری که با آنها شده انجام میدهند.
بنابراین رفتار درست با مشتری و جلب رضایتشان را اصلا دست کم نگیرید و همه تلاشتان را در این باره به کار بگیرید.
بطور مثال، فروشگاه آمازون که اکنون یکی از بهترین فروشگاههای اینترنتی است، اهمیت به نظر و رضایت مشتری یکی از مهمترین اصول کارش است.
آنطور که اگر یک مشتری از محصول رضایت نداشته باشد، بدون کوچکترین سوالی اقدام به برگشت محصول و بازگشت وجه مشتری خواهد کرد؛ اصلا اینطور نیست که از مشتری بخواهد به اثبات ادعایش بپردازد، خیر .
این یک مثال ساده از مشتری مداری برندهای معتبر است. همیشه به این فکر کنید که مشتری مهمترین دارایی کسب و کار شماست.
روش های بسیار دیگری نیز مثل، اسپانسر شدن در یک رویداد خاص، به روز رسانی محتوا و مطالعه بیشتر هم وجود دارد که میتوانید برای افزایش جذب مشتری از آنها استفاده کنید.
روش های افزایش فروش اینترنتی
فروشگاه های اینترنتی همیشه دغدغه افزایش فروش را دارند. ما در این قسمت از مقاله تعداد زیادی روش برای افزایش فروش تان به شما ارائه میدهیم.
راه اول: ارائه تخفیف و کوپن
ارائه تخفیف همیشه یکی از پرکاربردترین راه ها برای افزایش فروش است. شما میتوانید در مناسبت های خاص به مشتریانتان تخفیفاتی ارائه دهید و آنها را برای ورود به فروشگاه خود ترغیب کنید.
جدا از تخفیف در مناسبت های خاص، شما میتوانید برای انجام یک سری کارها مثل وارد کردن ایمیلشان برای شما، یا وارد کردن شماره موبایلشان برای آنها تخفیفی درنظر بگیرید.
مثلا بعضی از فروشگاه ها به ازای اینکه مشتری ایمیلش را وارد کند، مبلغی هدیه به آنها ارائه میدهند؛ اینطور شما میتوانید آدرسی برای دستیابی به مخاطبتان داشته باشید تا در مواقع نیاز از طریق ایمیل مارکتینگ به آنها مطالبی نظیر تشکر از خرید یا کد تخفیف و … به آنها ایمیل بزنید.
راه دوم: ارائه کتاب الکترونیک و Lead Magnet ها
منظور از کتاب الکترونیک محتوایی هست که شما در وبلاگتان تولید و پست میکنید.
معمولا نرخ تبدیل بازدیدکننده یک سایت فروشگاهی به خریدار آن فروشگاه، 2 الی 3 درصد میباشد.
بنابراین بسیارجای کار دارد تا بازدید کنندگان را به خریدار تبدیل کنیم.
محتوای وبلاگ در جذب ترافیک بسیار اثرگذار است. بنابراین با استفاده از محتوای وبلاگ میتوانیم بهتر به جذب مشتری و افزایش فروش برسیم.
همچنین منظور از Lead Magnet ها تمامی محصولات رایگانی هست که شما میتوانید در اختیار مشتری قرار دهید.
این محصول رایگانی که شما در اختیار مشتری قرار میدهید باید آنقدری ارزش داشته باشد که مشتری حاضر به پرداخت هزینه برایش باشد، اما شما در ازای انجام کاری (دریافت ایمیل و شماره موبایل و …) آن را بطور رایگان در اختیارش قرار میدهید.
راه سوم: ارائه برنامه وفاداری (Loyalty Program)
در خریدهای اینترنتی هدف فقط این نیست که مشتری یک بار خرید را انجام دهد و بعد از آن برود پی کار خودش!
اکثر برندهایی که کسب و کار اینترنتی دارند، هدفشان این است که ارزشی برای مشتری ایجاد کنند که حتی پس از یک خرید بطور مداوم به خریدهای دوم سوم و … بپردازند و همچنین از برند حمایت کرده و آن را به دوستان و آشنایانشان معرفی کنند.
این برنامه شکل های زیادی دارد، که یک نمونه از آن برنامه ای است که در آن شما به مشتری برای مسائلی از قبیل خرید، وارد کردن ایمیل و شماره تلفن، نوشتن نقد و نظر بر روی محصولات ، یک سری امتیاز میدهید که با زیاد شدن آن امتیازها میتوانید به اندازه آن امتیاز از خدمات و محصولات بصورت تخفیف دار و یا رایگان در اختیار مشتریان قراردهید .
راه چهارم: جایزه بدهید.
بطور کلی مردم عاشق چیزهای رایگان هستند. وقتی شما به مناسبتی محصولات رایگان در اختیار مردم قرار میدهید، باعث رضایت و خشنودی آنها شده و آنها این را با همه به اشتراک میگذارند. این کار باعث افزایش تعداد مشتریانتان خواهد شد.
راه پنجم: مسابقه برگزار کنید.
برگزاری مسابقه بهترین راه برای کسب و کارهای آنلاین است که بتوانند از طریق آن عده بیشتری را از برند خود آگاه سازند.
این مسابقات میتواند در بستر اینستاگرام، تلگرام و هر کانال و شبکه اجتماعی دیگری برگزار شود.
بهترین راه های برگزاری مسابقات در شبکه های اجتماعی عبارتند از:
- معرفی هشتگی خاص (هشتگ کسب و کار خودتان) برای برگزاری مسابقه
- ایجاد تصویر یا ویدیو برای اعلام مسابقه.
- انتشار پست نمونه که برای کاربران الهام بخش باشد.
- استفاده مجدد از محتوای کاربران با رعایت حقوق قانونی
- نشان دادن پستهای برگزیده در شبکه اجتماعی و یا یک گالری در سایتتان
- انتشار سیاستهای مسابقه با پایبندی به قانونهای آن شبکه
روش ششم: چالش ایجاد کنید.
این تاکتیک، تاکتیکی بسیار سرگرم کننده برای مردم است.
وقتی شما چالشی برگزار میکنید افراد زیادی که در این چالش شرکت میکنند، انگیزه مشترکی با شما دارند. آنها از ایدههای شما استقبال میکنند و محتوای شما را به اشتراک میگذراند همچنین ممکن است از شما خرید کنند.
در آخر دست کم خاطره ای خوب از برند شما برایشان خواهد ماند.
روش هفتم: فروش متقابل (Cross sell)
فروش متقابل یعنی مثلا اگر مشتری از فروشگاه شما گوشی همراه میخرد، شما به او خرید محصولات جانبی نظیر صفحه محافظ گوشی، قاب گوشی و محصولاتی از این قبیل را پیشنهاد بدهید.
استفاده کردن از این موقعیتها برای فروش محصولات دیگر واقعا هنر شما را میرساند.
روش هشتم: بیش فروشی ( Up Sell)
این روش که پیش تر در ترفندهای فروش به شما گفتیم، 20 برابر بیشتر از فروش متقابل تاثیرگذار است.
بیش فروشی یعنی مشتری برای خرید یک محصول آمده اما نمیداند که محصولی بهتر و با امکانات بالاتر هم وجود دارد.
شما با پیشنهاد محصولی با امکانات بالاتر و کیفیت بهتر و قیمت بیشتر او را ترغیب به خرید محصول با قیمت بالاتر خواهید کرد.
فقط باید در بیش فروشی دو نکته را مدنظر قرار دهید:
اول اینکه محصولی که به مشتری پیشنهاد میدهید، حتما مطابق نیازش باشد.
دوم هم اینکه مشتری معمولا نسبت به قیمت حساسیت نشان میدهد، پس سعی کنید کاملا ویژگی های برتر محصول دیگر و امکاناتش را توضیح دهید.
روش نهم: پرفروش ترین محصولاتتان را نمایش دهید.
طبیعت انسان این است که دنباله رو جمع باشد. شما با نمایش محصولات پرفروشتان مشتری را راهنمایی کرده و یک سری از سوالاتش را برطرف خواهید کرد.
بطور مثال، حتما دیده اید که وقتی به رستورانی میروید میزبان سرو غذا به شما غذای مخصوص سرآشپز و یا کلا غذای معروفشان را معرفی میکند. با این کار او سوالات ذهن شمارا برطرف میکند.
او در این توصیه یا بهترین و معروف ترین غذایشان را معرفی میکند و یا غذایی که زودتر و آسان تر آماده میشود و یا هم سودآور ترین غذا را به شما پیشنهاد خواهد کرد.
شما هم در فروشگاهتان میتوانید به مشتری در خرید کمک کنید.
روش دهم: ایجاد ابزارهای تعاملی
یک سری ابزارها هستند مثل رباتهای سخنگو و یا سیستم های پیشنهادگر که بتواند به مشتری در انتخاب محصول موردنظرش کمک کند.
این ابزارها با ارائه مشورت به مشتری، به او حس خوبی داده و از خریدش مطمئن تر خواهد بود.
مخصوصا اگر با استفاده از ابزارهای لایو چت (Live Chat) پشتیبانی و پاسخگویی 24 ساعته به مشتریتان ارائه دهید، بهترین نتیجه را در کسب و کار اینترنتی خود خواهید گرفت.
روش یازدهم: ساخت ویدیو همراه با عکس
تنها عکس گرفتن از محصول برای مشتری کافی نخواهد بود.
اگر شما سعی کنید در کنار عکسهایی که از محصول به اشتراک میگذارید، از محصول ویدیو نمایشی بگیرید و جزئیات کامل آن را در ویدیو نمایش دهید بسیار بیشتر رضایت مشتری را جلب خواهید کرد.
روش دوازدهم: ریسک مشتری را کم کنید.
شما باید امکاناتی در سایت خود قرار دهید و آن را در معرض دید مشتری بگذارید که برای او خرید اینترنتی از سایت شما کمترین ریسک را داشته باشد.
مشخص است هنوز که هنوز است مردم هنگام خرید اینترنتی نگرانیهای خاص خودشان از قبیل اینکه نکند خراب باشد، نکند شبیه تصویر نباشد و … را دارند و این ممکن است آنها را از خرید بازدارد.
پس شما با ارائه خدماتی مثل: ارسال رایگان، تحویل سریع، مشاوره تخصصی، امکان مرجوع رایگان، تضمین اصالت کالا ، امنیت درگاه پرداخت و ارسال به سراسر کشور میتوانید حجم بسیار زیادی از نگرانی آنها را کم کنید.
روش سیزدهم: نمایش نشانهای رسمی اعتماد
قطعا اگر مردم راجعبه امنیت خرید خود اطمینان نداشته باشند، آن را نیمه کاره رها کرده و به انتها نمیرسانند. بنابراین شما باید با ارائه نشانهای امنیت الکترونیکی به آنها اطمینان امن بودن درگاه پرداخت و فروشگاهتان را بدهید.
انواع نشان های امنیت عبارتند از:
- نماد اعتماد الکترونیکی (اینماد)
- اتحادیه کشوری کسب و کارهای مجازی
- لوگوی بانکی که درگاه پرداخت به شما داده
- نشان ساماندهی اداره رسانههای دیجیتال وزارت ارشاد
- اگر هم از درگاههای پرداخت واسط استفاده میکنید نشان اعتماد آنها
روش چهاردهم: امکانات حمل و نقل فروشگاهتان را افزایش دهید.
مسلما هیچ شخصی دوست ندارد هفتهها برای دریافت محصولی که خریده صبر کند. همچنین هیچکس دوست ندارد از محل کالایی که خریده بیخبر باشد.
با ارائه جزئیات بیشتر از وضعیت محصول ، قابل پیش بینی بودن و شفافیت باعث رضایت بیشتر مشتریانتان شوید.
نکاتی که باید در نظر داشته باشید عبارتند از:
- امکان داشتن گزینههای مختلف ارسال محصول، که مشتری خودش بتواند انتخاب کند.
- امکان پیگیری وضعیت محصول.
- اطلاعات دقیق و ثابت درباره هزینه ارسال محصول.
- داشتن راههایی برای ارسال رایگان و سریع محصول (مثل اشتراک دیجی پلاس)
روش پانزدهم: به نمایش گذاشتن محتوایی که کاربر با محصول شما تولید کرده.
به اشتراک گذاشتن محتوای تولید شده توسط کاربر (UGC) شما را به یک تائید اجتماعی خواهد رساند.
مشتری خیلی راحتتر میتواند کاری که توسط یک نفر دیگر انجام شده را انجام دهد. او از اینکه افراد معتبر دیگری مانند خودش به خرید پرداخته و رضایت داشتند احساس خوبی خواهد گرفت.
روشهای مختصر دیگری مانند ارسال ایمیل ترک سبد خرید ، ارسال ایمیلهای خودکار برای خوش آمدگویی و چیزهایی از این قبیل ، حمایت از خیریهها ، تبلیغات در مناسبت های خاص، تبلیغات موبایلی و فرستادن کاربران اینستاگرام به فروشگاه هم هست که میتوانید استفاده کنید.
چگونه کسب و کار اینترنتی موفقی داشته باشیم؟
ما در این بخش به معرفی ویژگیهای یک کسب و کار اینترنتی موفق خواهیم پرداخت.
اولین راه برای اداره و کنترل موفق کسب و کار :
1.با بازدیدکنندگان در ارتباط باشید و به سوالاتشان پاسخ دهید.
اگر شما وقت ندارید که تمام مدت به نظرات و گفتههای مخاطبانتان پاسخ دهید، حتما شخصی را برای انجام این کار استخدام کنید تا به این کار مهم رسیدگی شود. در صورت تعامل نداشتن با مخاطب و پاسخ ندادن به مشکلات و سوالات آنها، مشتریان بالقوه خود را از دست خواهید داد که این اصلا خوب نیست.
شبکههای اجتماعی مختلف برای ایجاد تعامل با مشتریانتان بسیار خوب هستند؛ زیرا که آنجا میتوانید نظرات آنها را دیده و به آنها پاسخ دهید.
2. برون سپاری کارهایی که انجامشان وقت گیر بوده و به صرفه نیست.
در همه کسب و کارها برخی کارها هستند که بسیار زمانبر بوده اما از اهمیت پایینی برخوردارند.
شما با سپردن این کارها به تیم یا شرکتی حرفه ای در این زمینه میتوانید در زمان انرژی خود صرفه جویی کنید.
همچنین وقتی کارهای کوچک را برون سپاری کرده، و روی کارهای اساسی و مهم کسب و کار تمرکز کنید نتیجه بسیار بهتری خواهید گرفت.
3.تهیه لیست ایمیل از کسانی که مشتری شما هستند و یا میتوانند باشند.
از کسانی که از سایت شما بازدید میکنند به یک روشی ایمیلشان را دریافت کنید. مثلا هدیه یا کد تخفیفی در این زمینه برایشان قرار دهید تا تشویق به درج ایمیل خود شوند.
پس از اینکه ایمیل آنها را دریافت کردید، بطور مرتب برایشان ایمیل ارسال کنید ولی توجه داشته باشید ارسال ایمیل با فاصله زمانی باشد که موجب اذیت شدن کاربر نشود.
همچنین گزینهای برای انصراف از دریافت ایمیل هم قرار دهید تا اگر به هر دلیلی کاربر ایمیلهای ارسالی شما را دوست ندارد و موجب اذیت شدنش میشود، این روند را متوقف کنید.
ایمیلهایی که ارسال میکنید حاوی جوایز، تخفیف ، خدمات رایگان و چیزهایی از این قبیل باشد که مخاطب را تشویق به چک کردن ایمیل و همراهی با شما کند.
4. بیش از اندازه روی سئو سایتتان کار نکنید.
سعی کنید یک سایت ساده و مورد اعتماد برای مشتری بسازید. بهینه سازی موتورهای جستجو به مدیران سایت کمک میکند تا فروشگاه یا سایتشان را در معرض دید مشتیر قرار دهند.
اما زیاده روی در این کار باعث رفتن شما به لیست سیاه گوگل خواهد شد.
ایجاد محتوای بسیار شلوغ و به نظر غیرقابل اعتماد باعث این کار خواهد شد.
5.سعی کنید سایتی ساده در بهترین حالت داشته باشید.
یک سایت ساده که به راحتی برای کاربر قابل استفاده باشد بسیار بهتر از سایتی است که شما هزینه بسیاری برای طراحی آن و خاص بودن آن بپردازید.
ایجاد پاپ آپ های بسیار زیاد و یا پخش موسیقی هنگام ورود به سایت ممکن است برای بازدیدکننده اذیت کننده باشد و او سریعا سایت شما را ببندد.
نوشتههای سایتتان باید کاملا ساده و قابل خواند باشد که بهترین حالت نوشته، نوشتن متن تیره بر روی پس زمینه سفید است.
6.بازاریابی شبکه های اجتماعی
حضور شما و کسب و کارتان در شبکههای اجتماعی باعث ایجاد حس راحتی در مشتریان شده، و آنها حس میکنند با یک انسان سروکار دارند نه یک کسب و کار.
همچنین هزینه تولید محتوا و بازاریابی در شبکههای اجتماعی بسیار مناسب است.
7.تا جای امکان تخصصی کار کنید.
مفهومی بسیار مهمی وجود دارد به نام نیچ مارکتینگ؛ نیچ مارکتینگ به زبان ساده یعنی هنگام شروع کسب و کار از یک حوزه بسیار تخصصی و کوچک فعالیت خود را شروع کنید.
این تصور که میگوید حوزه بزرگتر، مشتریان بیشتری را به سمت شما میآورد بسیار اشتباه است.
وقتی شما مخاطبانتان در یک حوزه کوچک و تخصصی حضور داشته باشند، شما از نیاز آنها به محصول و ارزشی که ایجاد میکنید مطمئن هستید پس مستقیما به سمت مشتری خود خواهید رفت.
مزایایی که در نیچ مارکتینگ از آن شما میشود:
- مخاطب شما را با عنوان یک متخصص قبول میکند
- نیازهای به خصوص مشتریان را بهتر درک خواهید کرد
- با سرعت بیشتری به یک برند شناخته شده تبدیل خواهید شد
- ارتباط و تعامل بهتری با مشتریتان برقرار خواهید کرد
کوچ چه کمکی به من میکند؟
کوچ شخصی است که طی فرآیندی به نام کوچینگ به مراجع (شخص مراجعه کننده به کوچ) کمک میکند تا با جواب دادن به ابهامات و سوالات ذهن خودش نقشه راه خودش را ترسیم کند. پس از ترسیم نقشه راه توسط مراجع، کوچ در تمام مسیر رسیدن به هدف همراه او خواهد ماند و از او پشتیبانی خواهد کرد.
کوچ شخصی است بسیار حامی، که با مهارتی که دارد به پرسیدن سوالاتی بسیار کلیدی و قدرتمند به مراجع خودش کمک میکند تا به راه حل مورد نظر برسد.
کوچ اعتقاد دارد راه حل تمامی مشکلاتتان درون خودتان است. او در فرآیند کوچینگ هیچگونه راهنمایی برای حل مشکلاتتان به شما نمیکند؛ بلکه کمکتان کرده و حمایتتان میکند تا جواب سوالات را از درون خودتان بیابید.
همچنین کوچ معتقد است که مراجعش فردی کامل و کاردان است و هیچ نقصی ندارد و همچنین معتقد است که هر فردی منحصر بهفرد بوده و همه نمیتوانند از یک فرمول به موفقیت و خوشبختی برسند و با این حال همه افراد پتانسیل بهتر شدن و موفق شدن را دارند.
امکان ندارد کوچ شما را سرزنش کند، او در تمام نقاط حامی شما خواهد بود. اما مشخص است که در طول مسیر شما را برای انجام مسئولیتتان پاسخگو میداند.
کوچ اصلا به گذشته شما نمیپردازد و فقط به فکر بهتر کردن آیندهتان است. او همیشه حامی تغییر و رشد خواهد بود.
افرادی که درآمد بالا و کسب و کار موفقی میخواهند قطعا طی کردن مسیر همراه کوچ را به تنها طی کردن آن ترجیح خواهند داد. با خواندن زندگی افراد موفق به این خواهیم رسید که همه آنها در مسیر رسیدن به موفقیت یک کوچ همراه خود داشتند.
کوچ مثل یک آینه روبهروی شما قرار میگیرد و نقاط قوت و ضعفتان را به شما میگوید. همچنین به شما انگیزه میدهد تا به اهداف مورد نظرتان برسید. کوچ با تقسیم یک هدف بزرگ به اهداف کوچک به شما کمک میکند تا قدم به قدم به موفقیت نزدیک شوید.
با داشتن شخصی حرفهای و حامی در کنار خود که مانند آینه به شما همه چیز را بگوید، بسیار راحت میتوانید موانع را از سر راهتان برداشته و به سوی موفقیت گام بردارید.
خلاصه ای از مفهوم کوچینگ را خدمت شما ارائه کردیم؛ حال به سراغ سوال اصلی میرویم که میگوید:
استفاده از کوچینگ چه مزایایی در راه اندازی کسب و کار اینترنتی دارد؟
کوچینگ کسب و کار به صاحبان مشاغل کمک میکند تا در درست ترین مسیر برای رسیدن به موفقیت قرار بگیرند، کسب و کارشان هدایت کرده و کنترل کنند.
بسیاری از افراد این سوال را میپرسند که آیا سرمایه گذاری در کوچینگ کسب و کار ارزش دارد؟
ما با گفتن مزایای کوچینگ در راه اندازی کسب و کار اینترنتی و یا هر کسب و کاری به این سوال پاسخ خواهیم داد .
1.ایجاد اعتماد به نفس
در هنگام وضعیت بحران یا مشکل و یا موقعیتهای مهم، بیزنس کوچ (کوچ کسب و کار) به شما در حفظ آرامش کمک کرده و حتی شما را به چالش میکشد تا در موقعیت های مختلف بهترین خود را نشان دهید. او میخواهد شما خودتان تمامی استعدادها و توانایی هایتان را به کار بگیرید و این در نهایت باعث رضایتتان از خود و اعتماد به نفس در شما میشود.
2.درک روش کار با افراد مختلف و شخصیت های مختلف
بیزنس کوچ به شما کمک خواهد کرد تا شخصت خود را به عنوان یک رهبر بسازید. او کمک میکند تا تغییر کنید و یاد بگیرید چگونه در بهترین حالت با افراد مختلف کار کنید.
3.به شما در شناسایی نقاط مشکل دار کسب و کارتان کمک میکند
شما ممکن است آنقدر برای کسب و کارتان زحمت کشیده باشید که آن را بی نقص ببینید. اما کوچ بسیار دید عینی خوبی دارد و در پیدا کردن نقاط ضعف کمک بسیاری به شما میکند.
او شما را از منطقه امنتان بیرون کشیده تا کسب و کارتان را به سطوح بالاتری برسانید.
4. مقابله با ویژگی های بد
گاهی ممکن است ویژگی هایی بد درونمان وجود داشته باشند که خودمان هم از وجودشان آگاه نباشیم. این ویژگی های بد به مرور موجب ضعف و بی کفایتی ما خواهند شد. کوچ مانند یک آینه آنها را به شما نشان خواهد داد و توصیه بر رفع آنها خواهد کرد.
5. پرسیدن سوالات قدرتمند
کوچ از شما سوالاتی بسیار قدرتمند میپرسد که برای پاسخ به آنها باید به عمق درون خودتان بروید و کار خودتان انتقاد کنید. او یک زاویه دید جدید به شما ارائه میدهد تا زمانی که به دلیل کارهای روزانه وقت ارتقای کسب و کارتان را ندارید خواه ناخواه اقدام به این کار کنید.
6.اولویت بندی خطرات و مشکلات
کوچ به شما کمک میکند بفهمید کدام چالش ها و مشکلات اولویت بیشتری برای حل شدن دارند و کدام ها ارزش نگرانی و فکر کردن ندارند.
7. حفظ کارمندان
کارمندان هر سازمانی نیاز دارند حرکت به سوی جلو و پیشرفت را حس کنند. اینکه یک بیزنس کوچ را در اختیار کارمندانتان قرار دهید به آنها پیام ارزشمند بودن میدهد. بهتر شدن عملکرد کارمندانتان یعنی بهبود کسب و کار شما.
8.برنامه ریزی مالی بهتر
یک بیزنس کوچ به دلیل همکاری های بسیاری که با شرکت های کوچک و بزرگ داشته ، تجربه بالایی در زمینه مالی دارد.
شما به عنوان مدیر یک کسب و کار که بسیار درگیر برنامه بازاریابی و تجاری و رشد هستید، ممکن است نتوانید به خوبی به برنامه ریزی مالی بپردازید. کوچ به شما در ایجاد این برنامه ریزی بطور حرفه ای کمک خواهد کرد.
9.ایجاد یک تیم عالی
ممکن است در ابتدای کار شما وسوسه شوید تا همه کارها را خودتان انجام دهید. اما یک کوچ کسب و کار مطمئن خواهد شد که شما تمرکزتان را بر روی نقاط قوت خود و کارهای مهم کسب و کار قرار میدهید.
استخدام افراد مستعد و کارآمد برای یک کسب و کار بسیار خوب است. مخصوصا برای راه اندازی یک کسب و کار اینترنتی داشتن یک تیم عالی و پرانرژی بسیار مهم است که کوچ به شما برای ساخت این تیم بسیار کمک خواهد کرد.
10. برقراری تعادل در زندگی شخصی و حرفه ای مدیران
دغدغه بسیاری از مدیران این است که به دلیل مشغله زیاد زندگی کاری و حرفه ایشان باهم قاطی شده و این اصلا خوب نیست؛ زیرا که باعث ایجاد استرس در شما خواهد شد.
کوچ به شما در برقراری تعادل بین زندگی کاری و حرفه ای تان کمک خواهد کرد زیرا که با ایجاد این تعادل به تمرکز و آرامش فکری بیشتری خواهید رسید.