اهمال کاری

تعریف اهمال کاری چیست؟

حتما شده تصمیم به انجام کاری بگیرید و آن را به شنبه یا هفته بعد و یا آخر ماه و… موکول کنید؛ و هیچوقت هم فرصت انجام آن را پیدا نکنید.

خیلی از ما ها تصمیم هایی می‌گیریم از قبیل اینکه:

  • از شنبه ورزش را شروع خواهم کرد.
  • از هفته دیگر به برنامه ریزی منظم خواهم پرداخت.
  • آخر امسال شغلم را تغییر خواهم داد.
  • بعد از این مهمانی رژیم غذایی را شروع خواهم کرد.

و تصمیم‌های بسیاری از این قبیل؛ که معمولا هیچکدامشان محقق نمی‌شوند.

به همین خاطر همیشه به خود می‌گوییم چرا آن شنبه برای ما نمی‌آید؟ چرا بالاخره آن روزی که جدی شروع به انجام کارها کنم پیدا نمی‌شود؟

دلیل نیامدن این روز طلایی این است که ما انسان‌ها توقعات عجیبی از این دنیا داریم!

ما می‌خواهیم بدون اینکه تغییری در عادات و رفتارمان ایجاد شود، به نتایج متفاوت و بزرگی برسیم، که قطعا غیرممکن است.

اهمال کاری، در زندگی همه افراد آثار خیلی بدی در پی خواهد داشت. ما در این مقاله به تعریف، دلایل ، انواع و راهکارهای مقابله با آن خواهیم پرداخت.

اهمال کاری چیست؟

در ساده ترین حالت، اهمال کاری یعنی به تاخیر انداختن کارها و بهانه آوردن برای انجام آنها.

در بیانی دیگر، یعنی در فهرست برنامه‌ کارهای‌مان، آنها را مستقل از اهمیت و ضرورتی که دارند، بر اساس لذت بیشتر و یا رنج کمتر در انجام دادنشان در اولویت قرار دهیم.

اینکه گاهی اوقات ترجیح می‌دهیم کارهای با ضرورت بالا را کنار گذاشته و به انجام کارهای غیرضروری بپردازیم خود، اهمال کاری می‌باشد.

فروید در اصل لذت ( Pleasure Principle) می‌گوید انسانها گاهی اوقات به جای اینکه به اثر بلندمدت رفتار خود فکر کند، ترجیح می‌دهد کاری با لذت بیشتر و یا رنج کمتر را انجام دهد که ان رفتار کاملا غریزی می‌باشد.

همچنین در کنار اصل لذت، دن گیلبرت می‌گوید انسان در پیش بینی آنچه ممکن است در آینده پیش بیاید ضعف داشته و خطاهای زیادی دارد، او زمانی که کاری را به فردا می‌اندازد، از حالی که فردا هنگام انجام آن کار تجربه خواهد کرد اصلا آگاه نیست.

اگر از تلخی انجام آن باخبر بود، قطعا هر کاری را در زمان مناسب انجام می‌داد و اهمال کاری نمی‌کرد.

همچنین گرگوری شراو (Gregory Shraw ) و همکارانش اهمال کاری را در محیط دانشگاهی بررسی کرده و ارائه دادند.

آنها می‌گویند: اهمال کاری و به تعویق انداختن کارها را زمانی می‌شود به عنوان یک اختلال رفتاری و یک مشکل جدی در نظر گرفت که دارای 3 ویژگی باشند. آن ویژگی‌ها عبارتند از:

  1. این تعویق و تاخیر در کارهای ضروری هم وجود داشته باشد.
  2. سبب کاهش کارایی شود.
  3. بطور کلی باعث تاخیر در انجام فعالیت‌ها شود.

آنها می‌گویند اگر این 3 ویژگی در نتایج امور فرد وجود نداشته باشند، اختلال اهمال کاری به حساب نمی‌آید.

بطور مثال:

فرض کنید می‌خواهید فردا به مهمانی بروید و نیاز دارید برای خریدن یک هدیه برای صاحب خانه به خرید بروید، اگر این کار را از امروز به فردا صبح یا عصر به تعویق بیندازید، حتی اگر دلیل آن استراحت بیشتر باشد، شما اهمال کاری نکرده اید.

اما در مقابل اگر همکاران شما در شرکت برای شروع یک پروژه منتظر شما هستند و شما بی دلیل درحال تفریح هستید، این یک نمونه اهمال کاری محسوب خواهد شد.

نتایج اهمال کاری عبارتند از : احساس گناه، اضطراب ، استرس از ایجاد بحران و در نتیجه کاهش خروجی و کاهش بهره‌وری به وجود خواهد آمد.

دلایل اهمال کاری چیست؟

مردم اغلب فکر می‌کنند که اهمال کاری ناشی از عدم اراده و پشتکار قوی است؛ درصورتی که اهمال کاری دلایلی پیچیده‌تر از این دارد. در ادامه دلایل اهمال کاری و دلیل اینکه همیشه می‌گوییم از شنبه بررسی خواهیم کرد.

1.داشتن سطح انرژی پایین

این دلیل معمولا برای کسانی پیش می‌آید که سبک زندگی سالمی نداشته، خواب کافی و رژیم غذایی مناسب ندارند.

این افراد احساس می‌کنند انرژی لازم برای انجام کارهایشان را ندارند و کارها را به تعویق می‌اندازند. به همین دلیل است که پایین بودن سطح انرژی یکی از دلایل رایج برای اهمال کاری است.

2.عدم تمرکز حواس

بعضی از افراد ممکن است حس کنند همیشه حواسشان پرت است و یا هدفی برای آینده ندارند؛ به همین علت است که زمان برایشان اهمیتی نداشته و فقط می‌خواهند روزها بگذرد و نتیجه آنچه در بلندمدت حاصل شود برایشان اهمیتی ندارد.

در این صورت است که فرد دچار مسئله عدم تمرکز شده است. این مسئله عدم تمرکز، یکی دیگر از دلایل اصلی اهمال کاری است.

اگر شما دچار عدم تمرکز هستید، باید به دنبال راه‌های افزایش تمرکز بوده و از آنها استفاده کنید.

3.کمبود مهارت

بسیار از افراد در طول زمان به دنبال افزایش دانش خود رفته، اما از افزایش مهارت غافل می‌شوند.

کاملا مشخص است که اکثر کارها درطول زمان نیاز به به روز رسانی دانش و مهارت دارند.

درصورتی که با گذشت زمان، فرد مهارت خود را افزایش ندهد، موفقیت برایش سخت شده و از انجام کار سرباز می‌زند که خود مصداق بارزی از اهمال کاری است.

4.تردید در تصمیم گیری

بسیاری از مواقع افراد به این دلیل انجام کارهای خود را به تعویق می‌اندازند که نمی‌توانند به موقع تصمیم‌گیری درست را انجام دهند.

مثلا شخصی که می‌خواهد رژیم غذایی را شروع کند، نمی‌تواند تصمیم بگیرد که از کدام رژیم استفاده کند.

و یا شخصی که می‌خواهد درس بخواند نمی‌تواند تصمیم بگیرد که از کجا شروع کند.

و یا مثلا شخصی که می‌خواهد مقاله ای را بنویسد، نمی‌داند چه موضوعی را برای آن انتخاب کند.

این موضوع، یعنی عدم توانایی تصمیم‌گیری به موقع، باعث می‌شود تا فرد در انجام کارها تعلل ورزیده و آنها را به تاخیر بیندازد.

5.احساس فشار زیاد

بعضی از افراد، وقتی وظیفه یا مسئولیتی به آنها محول می‌شود، احساس می‌کند تا حد زیادی تحت فشار هستند؛ و همین احساس باعث می‌شود که به خود بگویند : از این بیشتر نمی‌توانم کار کنم.

اینکه فرد خود را تحت فشار زیاد برای انجام مسئولیت بداند، باعث ایجاد حس بد از انجام کار، رنج از انجام آن و در نتیجه اهمال کاری خواهد شد.

6.برنامه ریزی نادرست

نداشتن برنامه درست قطعا موجب بهم ریختگی و درست انجام نشدن کارها خواهد شد.

یکی از ویژگی‌های یک برنامه غلط این است که شما کارهای غیرضروری را در اولویت قرار داده و کارهای مهم و حیاتی را به بعدتر موکول کنید. این کار باعث می‌شود شما برای انجام کارها حیاتی انرژی کافی را نداشته باشید و برای انجامشان اهمال ورزید.

از دیگر مسائلی که باعث می‌شود برنامه‌ریزی شما غلط باشد، این است که برنامه ای که تنظیم کردید واقع گرایانه نباشد. یعنی بیش از حد توان و وقتتان در برنامه کار قرار دهید.

7.عدم مدیریت زمان

همه آدم های موفق قطعا برای زمانشان ارزش قائل بوده و از آن به نحو احسن استفاده می‌کنند.

به موقع انجام دادن کارها باعث جلوگیری از اهمال کاری خواهد شد.

گفتن جمله: «حالا وقت دارم، بعدا انجامش می‌دهم» را کنار بگذارید در زمان مقرر به انجام کارهایتان بپردازید.

دلایلی که تا اینجا مطرح کردیم، از دلایل آشکاری است که می‌توان با دقت در رفتار یک شخص آن را دریافت. اما دلایلی هم هستند که پنهان بوده و به راحتی قابل تشخیص در افراد نیستند.

آن دلایل عبارتند از: کمال طلبی و ترس از شکست.

8.کمال طلبی

کمال گرایی گاهی اوقات باعث می‌شود که ما کارهای‌مان را به تعویق بیندازیم، به این بهانه که آنها را در فرصتی بهتر و با کیفیتی بیشتر انجام دهیم.

ممکن است برایتان پیش آمده باشد که یک کار را تا گام های آخر انجام داده، اما آن را کامل نمی‌کنید؛ به این دلیل که بعدا به بازنگری و نقاط قوت و ضعف آن بپردازید.

در این حالت کمال طلبی بیش از حد باعث می‌شود که شما بی دلیل کارهایتان را به تعویق بیندازید.

مثلا ممکن است یک فرصت کاری برایتان پیش بیاید اما بگویید برای آن آماده نیستم و باید مهارتهای بیشتری یاد بگیرم و آن را رد کنید.

9.ترس از شکست

این مسئله یعنی ترس از شکست، یکی از شایع ترین دلایل اهمال کاری به حساب می‌آید.

اینطور که شما هنگام شروع یک کار زمانی را تصور می‌کنید که کارتان با شکست مواجه شده و پیامدهای بدی به بار آورده است.

در این صورت به تعویق انداختن و انجام ندادن آنها برایتان مثل یک مکانیسم دفاعی عمل می‌کند.

اینطور که با خود فکر می‌کنید اگر کار موردنظر را انجام ندهید، شکستی هم در کار نخواهد بود!

انواع اهمال کاری

اهمال کاری را بسته به شدت آن و دلیل بروز آن به دسته های مختلفی تقسیم می‌کنند که عبارتند از:

  • گرایشی
  • شناختی
  • جسمانی
  • انواع متفرقه.

اهمال کاری گرایشی

در ذات همه انسانها، گرایش هایی هست که ممکن است موجب شود تا از انجام کارهایی که به نفع اوست خودداری کند.

مثلا ممکن است ترس داشته باشید، و این ترس شما را از انجام کارهایتان باز می‌دارد.

چند نمونه از مثال‌های اهمال کاری گرایشی را برایتان ذکر می‌کنیم:

الف. به خودمان زحمت نمی‌دهیم.

حتما برایتان پیش آمده که در حالتی هستید که می‌توانید کاری با نتایج بسیار بهتر را انجام دهید، اما دوست ندارید برای انجام آن به خود زحمت دهید و در نتیجه کاری جایگزین با نتایج ضعیف را به انجام می‌رسانید.

مثلا فرض کنید یک روز تعطیل در خانه می‌توانید یک غذای سالم و با کیفیت برای خود تدارک ببینید؛ اما به بهانه نداشتن حس و حال تصمیم می‌گیرید غذا را از بیرون سفارش دهید.

شما کاملا آگاه هستید که با سفارش دادن غذا از بیرون هزینه بسیاری متحمل خواهید شد و حتی ممکن است بیماری هم به وجود بیاید، اما چون دوست ندارید به خود زحمات بدهید، بازهم ترجیح می‌دهید غذا را از بیرون سفارش دهید.

ب.لجبازی

بسیاری از افراد درمورد نحوه درخواست دیگران از آنها حساسیت بسیاری به خرج می‌دهند.

فقط کافیست کاری که از آنها درخواست می‌شود با لحن کمی تند و یا کمی بلندتر بیان شود، در این صورت شخص حتی درحالیکه بداند کار موردنظر به نفع خودش است، بازهم ترجیح می‌دهد با لجبازی از انجام آن اجتناب کرده و اهمال ورزد.

ج. ترس ها یکی از اصلی ترین دلایل

همانطور که قبل تر هم گفتیم، ترس که یکی از دلایل خیلی رایج در اهمال کاری است، جز دسته اهمال کاری گرایشی قرار می‌گیرد.  

ترس ها می‌توانند چندین سال شما را بی دلیل عقب بیندازند. ترس از سخنرانی، ترس از دست دادن سرمایه از جمله ترس هایی هستند که اغلب می‌توانند بی دلیل و در حالتی که اصلا به واقعیت نمی‌پیوندند ، موجب اهمال کاری فرد شوند.

اهمال کاری شناختی

ممکن است برایتان پیش بیاید که ندانید کاری که انجام می‌دهید برایتان سودآور و یا ضرر آور است.

زمانی که شما درک کاملی از شرایط و وقایعی که برایتان پیش می‌آید نداشته باشید، پای اهمال کاری شناختی به وسط می‌‌آید. در این شرایط ممکن است شما اصلا ندانید چه تصمیمی باید بگیرید.

نمونه هایی از اهمال کاری شناختی عبارتند  از:

عدم شناخت هدف

ممکن است افراد ندانند که کاری که انجام می‌دهند قرار است آنها را به کجا برساند؟ چه نفعی برایشان دارد؟

شخص باید در لحظه بداند در چه نقطه ای قرار داشته و می‌خواهد به کجا برسد.

عدم توانایی تصمیم‌گیری و تردید را که پیش تر توضیح دادیم، جز این دسته از اهمال کاری ، یعنی اهمال کاری شناختی می‌باشند.

اهمال کاری جسمانی

 این نوع از اهمال کاری، به دنبال مشکلات جسمانی که فرد به آنها دچار است به وجود می‌آید.

افراد ممکن است بیماری را بهانه کرده و از انجام کارهای ضروری که سبب پیشرفتشان خواهد شد سرباز بزنند؛ در حالیکه افراد دیگر با بیماری‌های حاد و یا حتی معلولیت دست از تلاش برنداشته و به موفقیت می‌رسند.

پایین بودن سطح انرژی و یا به اصطلاح عامیانه ” بی حالی” نیز زمانی که سبب شود در انجام کارها تاخیر داشته باشیم، جز این دسته از اهمال کاری قرار می‌گیرند که باید با اصلاح سبک زندگی و بهبود الگوهای غذایی و سلامتی آن را رفع کنیم.

اهمال کاری های متفرقه

انواع دیگری از اهمال کاری نیز وجود دارند که از آنها با عنوان اهمال کاری متفرقه یاد می‌شود؛ در حالیکه تاثیرات بسیار زیادی در زندگی روزمره ما دارند.

1.اهمال کاری آنلاین

امروزه همه ما زمان زیادی از روزمان را درگیر تکنولوژی هستیم. مثلا ساعات زیادی را به دیدن تلویزیون، سرگرم شدن با گوشی و … سپری می‌کنیم. اینها بطور آشکار موجب اهمال کاری ما خواهند شد.

مثلا هنگام درس خواندن ذهن برای فرار کردن از یک کار ضروری اما دشوار، می‌گوید بگذار پنج دقیقه گوشی همراه را بردارم ببینم چه خبر است؟  اما تا به خود بیاییم می‌بینیم چندین ساعت گذشته و ما دیگر انرژی برای خواندن درس نداریم و آن را به تعویق می‌اندازیم.

2.توقعات بیش از حد از خود

حتما دیده اید افرادی را که می‌گویند من یا کاری را انجام نمی‌دهم یا به بهترین نحو آن را به انجام می‌رسانم. و تقریبا همه ما هم این افراد را به ادامه این روش تشویق می‌کنیم، حتی ممکن است خود شما یکی از این افراد باشید.

شما باید بدانید که این روش اصلا درست نیست. زیرا که باعث می‌شوند کارها به انجام و نتیجه نرسد و یا فرصت های بسیاری به این دلیل از دست برود.

در مسیر هدف و زندگی شما باید از یک سری فرصت ها استفاده کرده حتی اگر بدانید نمی‌توانید آن را بهترین شکل ممکن انجام دهید، زیرا انجام آن کار برایتان تجربه جدیدی خواهد شد.

پس از خودتان توقعات بسیار بالا نداشته باشید و آن را بهانه ای برای اهمال کاری نکنید.

نوع دیگری از این اهمال کاری این است که به دلیل توقع بیجا و زیادی که از خود داریم، خود را مجبور به انجام کارهای زیادی در زمان کم کنیم. در این حالت دچار اضطراب شده و در نتیجه اهمال کاری خواهیم کرد. این نوع ،به اهمال کاری اضطرابی نیز معروف است.

3. تحت تاثیر دیگران نباشید.

امروزه ممکن است روش‌های بسیاری به غلط در بین مردم رایج شده باشد. شما نباید تنها به حرف و نظر دیگران توجه کرده و طبق آنچه بقیه می‌گویند به انجام کارهایتان بپردازید. زیرا که آنها ممکن است خواسته و یا ناخواسته مانع پیشرفت شما و بهانه ای برای اهمال کاریتان شوند.

اگر می‌خواهید از دیگران مشورت بگیرید اولا بسیار در انتخاب شخص مشورت دهنده دقت به خرج دهید، دوما سعی کنید همیشه خودتان به مرتب سازی افکار و تصمیماتتان بپردازید. زیرا که هیچکس به غیر از خودتان شما و اهدافتان را نمی‌شناسد.

در این مورد پیشنهاد می‌شود از کوچینگ در زمینه موردنظرتان کمک بگیرید، زیرا که کوچ به درست ترین نحو به شما کمک خواهد کرد که خودتان بهترین راه حل موجود را پیدا کنید.

4.اهمال کاری دقیقه نود

اهمال کاری دقیقه نود به زمانی گفته می‌شود که ما زمان زیادی برای انجام یک کار داریم، اما آن را پشت گوش انداخته و به لحظات آخر موکول می‌کنیم. در لحظات آخر هم به دلیل کمبود وقت و عجله زیاد اهمال کاری می‌کنیم.

5. اهمال کاری تفریحی

بعضی اوقات حاضریم هرکاری غیر از کاری که برایمان مقدر شده انجام دهیم. مثلا حاضریم به تمیزکاری بپردازیم اما پروژه اصلی‌مان را به انجام نرسانیم. این نوع به اهمال کاری تفریح گونه معروف است.

6.اهمال کاری عمومی

این نوع مربوط به زمانی است که آنقدر جلوی اهمال کاری های گوناگون را نگرفته ایم که با زندگی و کارمان آمیخته شده و کاملا جلوی پیشرفتمان را گرفته است.

در این حالت ترک اهمال کاری بسیار سخت خواهد شد.

چگونه از اهمال کاری دوری کنیم؟

اهمال کاری هم مانند دیگر عادت های بد قابل تغییر و ترک کردن است.

برای ترک یک عادت بد، ابتدا باید از وجود آن عادت در خودتان مطمئن شوید، سپس علت آن را پیدا کنید؛ در این مرحله است که می‌توانید با استفاده از یک سری استراتژی و راهکار به مقابله با آن بپردازید.

ما در ادامه به شما 7 راهکار برای مقابله و دوری از اهمال کاری ارائه می‌دهیم.

برای شناخت خودتان وقت بگذارید.

شناختن خود، همانطور که در دیگر اختلالات روان شناختی به ما بسیار کمک می‌کند؛ در مقابله با اهمال کاری نیز بسیار موثر است.

زمانی که شما درک کاملی از خود ، آنچه دوست دارید ، توانایی هایتان و ویژگی های اخلاقی تان بدست می‌آورید، بسیار بهتر می‌توانید کارهایتان را به انجام رسانده، پاداش مناسبی برای خود درنظر گرفته و هدف‌گذاری کنید.

پس بسیار خوب است که در درجه اول سعی کنید به خودشناسی برسید.

عواقب اهمال کاری را آنی کنید.

اگر شما با هر روشی کاری کنید که در لحظه عواقب اهمال کاری را احساس کنید، به راحتی و سریعا می‌توانید از انجام آن جلوگیری کنید.

وقتی در همان لحظه عواقب و احساس بعد از اهمال کاری را حس کنید، آن را به تعویق نخواهید انداخت.

بعد از انجام هر کاری به خود پاداش دهید.

اگر پس از به انجام رساندن کارهایتان برای خود پاداش درنظر بگیرید، باعث می‌شود راحتتر از اهمال کاری دوری کنید؛ زیرا که باعث می‌شود زودتر مزایای کاری که انجام داده‌اید را احساس کنید.

سعی کنید به مرور، پاداش های بهتری برای خود درنظر بگیرید، هرچقدر پاداش های بهتری برای خودتان درنظر بگیرید، زودتر به سمت موفقیت تشویق خواهید شد.

اهداف بلندمدت را به اهداف کوچک کوتاه مدت تقسیم کنید.

اهداف بزرگ و بلندمدت باعث می‌شوند تا شما در میانه کار خسته شوید، زیرا که تا مدت زیادی نتایجی به دست نخواهید آورد. اما اگر همان هدف بزرگ را به اهدافی کوچک در بازه زمانی های کوتاه تقسیم کنید، در مدت کوتاهتری به نتایج رسیده و می‌توانید به خود پاداش دهید و انگیزه‌تان را بالا ببرید.

برنامه ریزی واقع گرایانه داشته باشید.

یک برنامه سنگین برای یک روز کاری باعث می‌شود تا شما تحت فشار بسیاری قرار بگیرید و در آخر هم نتوانید برنامه را به طور کامل اجرا کنید.

به همین دلیل، وقت و توانایی خود را با دقت درنظر گرفته و یک برنامه واقع بینانه برای خودتان بچینید تا در انتهای روز از اتمام آن احساس خوبی داشته باشید.

وظایف را تبدیل به عادت کنید.

 این کار باعث می‌شود که انجام وظایف برایتان بسیار آسان شود. زیرا که انجام کاری که بطور روتین و عادت هر روز انجام میدهید بسیار آسان بوده و رنج بسیار کمتری دارد.

اقدامات آینده را از پیش برنامه‌ریزی کنید.

طراحی ابزار تعهد یکی از راه هایی است که روانشناسان برای مقابله با اهمال کاری پیشنهاد می‌کنند. این ابزار تا حد بسیار زیادی به شما در مقابله با ان عادت بد کمک خواهد کرد.

بطور مثال، اگر زمان زیادی در روز را با گذراندن در شبکه های اجتماعی تلف می‌کنید، برنامه آنها را از تلفن همراه‌تان پاک کنید.

و یا مثلا اگر می‌خواهید به یک رژیم غذایی خاص پایبند باشید، مواد غذایی بجز آنچه در دستور رژیم مقرر شده را از فروشگاه تهیه نکنید.

به اشتراک بگذارید

اشتراک گذاری در facebook
اشتراک گذاری در twitter
اشتراک گذاری در linkedin
اشتراک گذاری در whatsapp
اشتراک گذاری در telegram
رزرو رایگان جلسه کوچینگ

برای آشنایی بیشتر با کوچ و کوچینگ یک جلسه رایگان با کوچ مرتبط با مسئله‌تان رزرو نمایید. علاوه بر آشنایی با کوچینگ، کوچ مسیر رسیدن به هدف مطلوب با کوچینگ را برای شما بیان خواهد نمود.

کاربرد کوچینگ(نشانه های اطراف)
کاربرد کوچینگ(نشانه های اطراف)

کاربرد کوچینگ(نشانه های اطراف): در بخش اول به” کارا” بودن “گوش شنوا” در فروش و خلق مشتری وفادار پرداختیم.ولی در واقع مهارت های کوچینگ به

عادات نامناسب در افراد
عادات نامناسب در افراد

عادات نامناسب در افراد: در مقاله پیشین اشاره کردم که عادتها چه هستند و چگونه می توان عادات مخرب و نامطلوب را تغییر داد به

عضویت در خبرنامه ایمیلی

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

فهرست مطالب

جلسه رایگان کوچینگ

برای دریافت جلسه رایگان کوچینگ فرم ذیل را تکمیل نمایید.